Carta dominical | «Un nou començament»

Tornem a començar. Aquest primer de setembre iniciem el curs amb la mateixa il·lusió que ho faran els infants quan tornin d’aquí uns dies al col·legi i es retrobin amb els companys de classe. Tots tenim el record del primer dia del curs escolar, l’alegria d’estrenar una llibreta o un estoig ple de colors, amb aquella olor de nou que fan. Aquests dies és com si estrenéssim el nostre quadern que podem omplir de reptes, il·lusions i esperances.

Ens retrobem, després d’una pausa, per continuar la nostra missió. De cara al proper Advent, començarem a treballar un nou eix del Pla Pastoral Diocesà: l’escolta i acompanyament dels joves, un objectiu que edificarem sobre la base de la fraternitat, eix central del curs anterior.

Aquest u de setembre és singular perquè se celebra la Jornada Mundial de pregària per la cura de la Creació. Ara, més que mai, cal que estimem i cuidem l’entorn que ens ha confiat Déu. És en aquest context, que podem destacar la convocatòria, pel papa Francesc, de l’Assemblea Especial del Sínode dels Bisbes de la regió panamazònica, que se celebrarà el proper mes d’octubre i que porta per títol Amazònia: Nous camins per a l’Església i per a una ecologia integral.

El Papa convoca els pares sinodals a escoltar la veu d’aquesta regió d’Amèrica del Sud, que està patint la desforestació a passos gegantins. Ens n’alerta i insta a respondre-hi amb fermesa amb una ecologia integral. Definit per la conca del riu Amazones, aquest territori constitueix una de les reserves de biodiversitat més importants del món.

Estem davant d’un entorn multicultural i plurireligiós que, en paraules de l’Instrumentum laboris (document de treball preparatori) del proper Sínode, és «un mirall de tota la humanitat que, en defensa de la vida, exigeix canvis estructurals i personals de tots els éssers humans, dels estats, i de l’Església».

Tenir cura de la casa comuna és una qüestió urgent en l’agenda d’aquest curs, tant a l’Amazònia com al nostre país. Aquest estiu a Barcelona hem patit onades de calor molt sovintejades, que evidencien els efectes de l’escalfament global, provocat, en part, per l’acció de l’home sobre el nostre planeta. Però no podem oblidar-nos que hem de tenir cura molt especial de l’ésser humà que habita aquest planeta, un ésser humà revestit de dignitat. No podem descuidar-lo ni atacar-lo.

Vivim un temps amb molts reptes. El repte de l’ecologia i de la cura de la creació ens afecta a tots i, per tant, és una gran oportunitat perquè totes les cultures i institucions del món treballin plegades. L’estimació i el respecte per la creació ens permetran avançar en el camí de la comprensió, de la fraternitat i del bé comú.

Benvolguts germans, no n’hi ha prou de lamentar-se i de pregar a Déu, cal la nostra col·laboració. Hem d’agafar el bou per les banyes i no hem de fer els ulls grossos davant accions i omissions que malmeten l’entorn com si això no fos cosa nostra. És responsabilitat de tots. Aquest inici de curs pot marcar un nou començament!

Card. Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

Escolta la glossa dominical en la veu del cardenal arquebisbe de Barcelona.