Carta dominical | Patró de periodistes i comunicadors

Se celebra aquest diumenge la festivitat de Sant Francesc de Sales, patró de comunicadors i periodistes. La seva fina intuïció el va fer un avançat al seu temps, posant en marxa les xarxes socials del segle XVII. La seva predicació de masses es va veure impossibilitada pels efectes de la Reforma i el rebuig de les comunitats protestants. La seva estratègia per donar a conèixer el seu missatge va consistir a imprimir petits pamflets i distribuir-los per sota de la porta de totes les llars. Els seus pensaments van arribar a un gran col·lectiu de persones impactant de manera individual en un circuit establert porta a porta. Aquesta autèntica revolució es va produir gràcies a l’ús d’aquell nou invent que era la impremta, apareguda uns anys abans. Sense la tecnologia no ho hauria aconseguit.

Els temps han canviat i nous mètodes de comunicació han emergit, i per això avui hem de plantejar-nos, com ho va fer sant Francesc de Sales, camins nous per fer arribar eficaçment l’evangeli per mitjans que siguin fàcils d’utilitzar i que aconsegueixin una àmplia difusió.

El mitjà és important però el missatge és l’essència. Comunicar el misteri de Crist requereix dues habilitats comunicatives: expressar-se des de l’autenticitat de cadascú i disposar d’un espai adequat per fer ressonar la Bona Nova. Com anunciar la Paraula i fer-ho amb tot el seu significat? Com encarnar en el llenguatge i en la narració el missatge de l’Evangeli perquè provoqui una transformació en cada un dels receptors? Com aconseguir que aquest missatge arribi a qui ho necessita i a qui cerca una paraula d’ajuda o de consol?

A vegades es pot escriure un gran tractat, a vegades n’hi ha prou amb una comunicació directa amb els comunicadors o periodistes per poder compartir en uns minuts d’interacció el que és essencial del missatge en un article, un contingut al web, una piulada, un espai radiofònic, un vídeo a You Tube… Crec que quan celebrem la festa del patró, hem de ressaltar l’oportunitat que ens ofereixen els mitjans de comunicació de conviure i intercanviar punts de vista on l’Església és un actor social que interactua per poder compartir el que és essencial del missatge de Crist.

Ens ho deia el papa Francesc en el seu missatge per a la XLIX Jornada Mundial de les Comunicacions Socials: “El repte que avui se’ns proposa és, per tant, tornar a aprendre a narrar, no simplement a produir i consumir informació. Aquesta és la direcció cap a la qual ens empenyen els potents i valuosos mitjans de comunicació contemporanis.”

La nostra comunicació ha de ser autèntica, veraç, senzilla, fàcil d’entendre i portadora de la Bona Notícia. Així ho entenem i així esperem arribar a veure acomplida una divisa important per als comunicadors: que els vostres llavis expressin la veritat i els vostres cors es facin paraula. Neix llavors des del cor el significat profund i vital de la comunicació que ens uneix, de la informació que ens ajuda, de la fe que s’encén en una paraula oportuna i plena.

+ Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

Descarrega’t l’arxiu sonor d’aquesta carta dominical (*.mp3)

This entry was posted in . Bookmark the permalink.