Carta dominical | «Estimem amb obres i de veritat»

Aquest diumenge estem de celebració. Càritas Diocesana de Barcelona fa 75 anys que és present a la nostra diòcesi. Aquesta entitat sense ànim de lucre coordina l’acció caritativa de l’Església catòlica que peregrina a Barcelona. Des de Càritas, seguint l’exemple de Jesucrist, volem ajudar les persones més vulnerables de la nostra societat a recuperar el seu projecte vital.

La caritat i l’atenció als pobres -que no són només els que no tenen diners, sinó els que pateixen, els que estan sols, malalts i sense esperança- ve de lluny i troba l’origen en la invitació de Jesús: «Perquè tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vau acollir; anava despullat, i em vau vestir; estava malalt, i em vau visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure’m.» (Mt 25, 35-36). De fet, aquesta serà la pregunta d’examen quan deixem aquest món: Has estimat? Has viscut atent i ajudant els més pobres i els qui més pateixen? Serem examinats en l’amor.

Aquesta preferència pels pobres i marginats no es pot quedar només en eslògans i paraules. Cal que fem real l’exhortació que ens fa la Paraula de Déu: «No estimem només de paraula o amb la llengua, sinó amb obres i de veritat» (1Jn 3,18). Això és el que els catòlics intentem fer a través de Càritas i de tantes altres institucions d’Església que treballen per fer real i palpable el manament de l’amor. Gràcies, Càritas, per promoure, orientar i coordinar l’acció social, sensibilitzar la societat i denunciar situacions d’injustícia social.

Com ens recorda el papa Francesc, aquesta acció caritativa no la podem separar de la gran missió que ha rebut l’Església: l’anunci de l’Evangeli. L’ésser humà no només té necessitat de béns materials, sinó que també té fam espiritual. En la meva vida ministerial he pogut copsar d’una manera tangible i real la gran experiència de fe viscuda per molts germans que han passat pel dolor de la pobresa material. ¡Donem als pobres l’aliment espiritual que necessiten! De fet, no podem oblidar com el cristianisme va arrelar, a l’inici, entre els més pobres i marginats. Aliment material i aliment espiritual són les dues cares d’una mateixa moneda: la caritat. I el que encara és més important, cal que ens deixem evangelitzar pels pobres. Sí, en ells, i a través seu, ens parla Déu.

En aquest sentit, els pobres com a destinataris privilegiats de l’Evangeli són un dels eixos d’acció i reflexió del nostre Pla pastoral diocesà. Ens cal descobrir des dels ulls de Jesús les pobreses que ens envolten -especialment les amagades- i les causes que les provoquen. Hem de descobrir els pobres que tenim a prop nostre i ajudar els altres a veure’ls.

Voldria acabar donant les gràcies a tots els socis, col·laboradors, voluntaris i professionals que fan possible Càritas.

Per molts anys!

† Cardenal Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

Peu de foto: Recapte d’aliments de Càritas el Nadal de 1964, al pati del Palau Episcopal

Escolta la glossa dominical en la veu del cardenal arquebisbe de Barcelona.