Carta dominical | «El miracle de Lourdes»

Un any més, una munió de pelegrins anirem el proper 28 de juny al santuari de la Mare de Déu de Lourdes amb la nostra Hospitalitat. El pelegrinatge a Lourdes és una experiència meravellosa que cadascú la viu i la gaudeix d’una manera diferent.

El centre de Lourdes és la gruta de la Mare de Déu: lloc de pregària, de silenci i de reflexió. En aquesta gruta de Massabielle, l’any 1858 la Mare de Déu es va aparèixer a Bernadeta, una noia pobra i senzilla. Li va parlar. La Mare de Déu parla a tots els pelegrins. Ho fa en el fons del cor. La fe, l’esperança i l’amor són manifestacions ben paleses per a tots els pelegrinatges que s’apleguen a Lourdes. I aquest testimoniatge de vida cristiana parla, interpel·la i fa present Déu, que és amor.

A Lourdes hi ha guaricions. Molts malalts hi van amb aquest desig i amb molta fe. Però molts d’ells, quan es troben davant la gruta de la Mare de Déu i s’omplen de les vivències espirituals que s’experimenten al santuari, ja no demanen la guarició sinó saber acceptar la malaltia i unir-la a la creu de Crist, o bé demanen la guarició dels altres. En una bella escultura dels jardins del santuari podem llegir una expressió plena de llum que va pronunciar una pelegrina italiana que era cega: «És més important retrobar la fe que retrobar la vista.» Aquest és l’autèntic miracle, que sol ser molt freqüent a Lourdes.

Acostar-se als peus de la Mare de Déu és una vivència que ens transforma. Tanmateix, fer-ho amb l’Hospitalitat de la Mare de Déu de Lourdes* és encara més gratificant, perquè és un pelegrinatge que agermana pelegrins, voluntaris i malalts de les diòcesis de Barcelona, Sant Feliu i Terrassa. Quan acompanyem i servim els nostres germans malalts, la visita a Lourdes adquireix un sentit molt més ple. Els malalts són un signe de la presència viva de Jesucrist entre nosaltres. Ells ens ajuden a descobrir el sentit autèntic de la vida. El contacte atent i amorós amb els malalts ens porta a una trobada profunda amb el Senyor. Els dies del pelegrinatge són un petit tast del que haurien de ser tots els dies de l’any.

En els pelegrinatges diocesans a Lourdes participen molts joves. Són voluntaris i fan diversos serveis ben a prop dels malalts. Són uns dies intensos de treball, de pregària i de fraternitat, però especialment de joia interior. Els joves que van a Lourdes per primera vegada, com tots els altres pelegrins, coincideixen a manifestar que hi tornaran l’any següent. El testimoniatge de molts joves que fa anys que van a Lourdes amb l’Hospitalitat és que Lourdes enganxa.

A més, Lourdes ofereix un altre do als pelegrins: la vivència de la catolicitat del poble de Déu. Al santuari, s’hi troben cristians dels cinc continents, units als peus de la Mare de Déu en una mateixa fe, esperança i caritat. Les cultures i les llengües s’agermanen en la celebració d’una mateixa fe. I tots escolten el mateix lema, que enguany és el missatge de Maria: «Feu tot el que Jesús us digui» (Joan 2, 5b).

Benvolguts germans i germanes, nens, joves, adults, malalts i amb salut, us animo a viure aquesta experiència participant en un dels nostres pelegrinatges diocesans del final del mes de juny o de setembre*. Si aquest estiu no podeu anar a Lourdes, recordeu que Maria visita les nostres llars i ens convida a fer tot el que el seu Fill, Jesús, ens diu a l’Evangeli i en la pregària.

† Cardenal Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

*Hospitalitat de la Mare de Déu de Lourdes de les diòcesis de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa. Per a més informació: 934 874 009 – info@hospitalitat.org

Escolta la glossa dominical en la veu del cardenal arquebisbe de Barcelona.