Carta dominical | «El discerniment en l’Esperit Sant»

Ara fa dos mesos del llançament del nou Pla pastoral diocesà. És impressionant la difusió que està aconseguint. Ja hem distribuït prop de 30 mil exemplars. També és gratificant comprovar com les comunitats parroquials, els instituts de vida consagrada i les societats de vida apostòlica, les diferents entitats i moviments apostòlics estan tenint en compte les orientacions i propostes per a una conversió pastoral a l’arxidiòcesi de Barcelona.

Vull agrair-vos la vostra resposta i m’agradaria animar-vos a reflexionar sobre el darrer dels cinc eixos del nou Pla pastoral, em refereixo al «Discerniment». Vivim un canvi d’època, vivim moments complexos, ho sabem prou bé, però, com podem escoltar la veu esperançadora de Déu?

Som conscients que un Pla pastoral no pot donar resposta concreta a totes les interpel·lacions i els reptes que provenen dels canvis socials actuals. L’objectiu del nou Pla és el discerniment personal i comunitari, a la llum de l’Evangeli i sota la inspiració de l’Esperit Sant, davant de cada un dels reptes que se’ns plantegin.

El nou document diocesà vol fer-nos revisar les nostres actituds perquè cada dia siguin més semblants a les de Jesucrist. Com diu el papa Francesc, «des del punt de vista de l’evangelització, no serveixen ni les propostes místiques sense un fort compromís social i missioner, ni els discursos i praxis socials o pastorals sense una espiritualitat que transformi el cor» (EG 262). Pregària i acció van de la mà, es necessiten mútuament.

El Pla pastoral proposa que ens nodrim de la lectura orant de la Bíblia i, per això, ens convida a promoure grups de lectio divina, així com a pregar en família. Proposa que en els moviments apostòlics i en les comunitats cristianes es fomenti una espiritualitat evangèlica que descobreixi els estrets vincles que existeixen entre Déu i el món, entre la fe i la vida, entre l’oració i l’acció.

Els preveres i diaques cal que ens preparem per acompanyar els laics en el camí d’esdevenir homes i dones contemplatius en l’acció. L’acompanyament espiritual és un tema que es tractarà el proper mes d’octubre en el Sínode dels Bisbes sobre els joves, la fe i el discerniment vocacional.

Acompanyar comporta ajudar una persona a descobrir el misteri de la seva existència i el misteri de la seva missió en aquesta vida. És un camí d’amor que cerca en tot moment el bé de la persona acompanyada. És un camí de gratuïtat en què l’acompanyant regala el do més preciós que tenim: el temps en l’exercici de l’escolta atenta. Pregueu, si us plau, pels fruits espirituals del proper Sínode, en el qual tindré el goig de poder participar com un dels pares sinodals.

Benvolguts germans, que l’Esperit Sant ens guiï a fi que aquestes orientacions i propostes ens ajudin a esdevenir una Església en sortida, que en totes les seves accions proposi l’Evangeli de Jesús als homes i les dones d’avui.

† Cardenal Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

Escolta la glossa dominical en la veu del cardenal arquebisbe de Barcelona.