Carta dominical | «Ajudem a cicatritzar la ferida»

Avui celebrem el Corpus Christi, una festa en què l’Església catòlica referma la seva fe en la presència real de Jesucrist en l’Eucaristia, sagrament de l’amor. Per això, ha esdevingut també el dia de la caritat. Així ho va voler Jesús, que va perpetuar sacramentalment l’oferiment de la seva vida al Pare per amor a tots i a cada un de nosaltres. L’Eucaristia compromet els cristians amb els més fràgils i vulnerables.

És precisament per això que Càritas Diocesana de Barcelona aprofita la solemnitat del Corpus per presentar la seva Memòria anual d’activitats. Enguany l’estudi incideix en la desigualtat social, provocada per una crisi econòmica que encara no s’ha esvaït. Tot i que diuen que ja ha passat, moltes persones segueixen enfonsades, sense poder trobar una feina decent, sense poder accedir a un habitatge digne i sense poder sentir-se ciutadans de ple dret. Informes com el de la Fundació Foessa ens alerten que han augmentat en un 40% les persones en situació d’exclusió social severa des de l’inici de la crisi.

És una ferida que produeix dolor als més vulnerables i necessitats, que veuen les seves il·lusions esquinçades i les seves possibilitats reduïdes. A un infant que ha nascut i crescut en una família sense recursos se li redueixen les oportunitats de tenir un futur pròsper. L’ascensor social que abans permetia igualar les oportunitats, ara està avariat.

I s’hi afegeixen les situacions de dolor que viuen les persones que han de fugir del seu país per por a la violència, per manca d’oportunitats. Convé recordar el compromís ferm de l’Església amb els més fràgils, amb els malalts, amb els pobres, amb els migrants i amb els refugiats. No podem oblidar els quatre verbs que ens proposava el papa Francesc a la ciutadania i a líders mundials: «acollir, protegir, promoure i integrar» (Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat, 14 de gener de 2018).

En aquest context de patiment, hi ha moltes persones que es preocupen dels altres. El motor de la fe, de l’amor i de la solidaritat mou voluntaris, socis i donants de moltes entitats. La memòria de Càritas Diocesana de Barcelona ens mostra signes d’esperança: 13.225 llars ateses el 2018, on viuen 20.080 persones, i 62.845 persones ateses des de les Càritas parroquials i arxiprestals.

¡Quina alegria veure com tants voluntaris i professionals treballen per millorar la vida de moltes persones! Dono gràcies a Déu per la gran quantitat d’institucions i entitats que hi ha, amb les quals compartim l’objectiu comú de construir una societat més cohesionada, digna i fraterna.

Volem promoure l’acollida, el diàleg i la trobada amb l’altre per fer front a la «cultura de la indiferència», com l’anomena el papa Francesc. Volem seguir teixint fils de comunitat, d’escolta i d’empatia amb els altres.

Benvolguts germans, només així aconseguirem cicatritzar aquesta ferida que ens cou com a societat i esdevenir una gran família.

Card. Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

Escolta la glossa dominical en la veu del cardenal arquebisbe de Barcelona.