Pàgina d'inici > Noticies > Missions

Visita missionera a Sudamèrica

El Delegat de Missions visita els missioners diocesans, laics i preveres, que estan establerts a Bolívia i Xile

Tres setmanes  de suplència del rector veí em permetien viatjar per visitar als missioners diocesans, laics i preveres, que tenim a Bolívia i Xile, en una cooperació entre les esglésies d’aquelles terres i les diòcesis de Sant Feliu i Barcelona.

El camí seguit fou de Barcelona a Cochabamba i Calama. Anant i tornant en avions i autobusos. Amb una parada interessada a Copiapò, on vaig col·laborar l’última dècada del segle passat. Vaig compartir dos dies a la capital amb en seu bisbe, preveres, diaques, laics i religioses.

De la visita a la família laïcal a Bolívia, de Torrelles de Llobregat, puc ressaltar que es troba des de l’agost passat al poble andí de Tiraque, 70 Km de Cochabamba a 3.300 metres sobre el nivell del mar. Compateixen la missió de les religioses amb una filla de Barcelona, Missionera de Jesús. La parròquia està, des de sempre, encarregada a la Companyia de Jesús, amb presència de Jesuïtes catalans durant alguns anys.

La seva tasca és la tercera etapa i segona a la mateixa parròquia en distinta comunitat. Població pagesa de llengua quèchua, no llunyana a la zona de la coca. La família del David i la Cristina, amb cura dels nens Damià i Cèlia, col·laboren en l’educació dels nens i nenes pagesos.  Amb bona comunicació amb la seva parròquia de Torrelles de Llobregat i la seva diòcesi de Sant Feliu.

La situació social boliviana em sembla de progrés econòmic i polític, però amb contradiccions i fragilitats en tots els camps, també en el moral i religiós.

Calama

La visita a Calama (Xile), més breu,  em permeté compartir el cap de setmana d’advent amb els mossens Barcelonins, Jorba i Olivé i la germana d’aquest, ben integrats en la ciutat i la diòcesi jove de Calama, filla d’Antofagasta, al desert d’Atacama. És el que trepitja el Dakar en el més de gener. Un d’ells hi treballa des del 1961. La ciutat ha crescut amb molta rapidesa i dona feina a immigrants bolivians, peruans, Colombians, …Sofreix una certa bombolla de sobre-construcció.

La col·laboració presbiteral i laïcal amb Sudamèrica em sembla, qualitativament, positiva per a els germans llatinoamericans i, no caldria dir-ho, també per als enviats de les nostres diòcesis, i encara més per ampliar l’horitzó creient de les nostres comunitats envellides.