Pàgina d'inici > Noticies > Jornada Mundial

Una trobada amb clau cap a la convivència

Diverses comunitats religioses de procedències d'arreu del món es reuneixen a Poble Sec per celebrar la Jornada Mundial de Migrants 2015

Aquest 2015 la Jornada Mundial dels Migrants, organitzada per Càritas Diocesana i la Delegació de Pastoral Social, ha tingut lloc a la parròquia de Santa Madrona, al barri del Poble Sec. Es tracta d’una celebració que es festeja a tot el món el 18 de gener, i que té com a objectiu visualitzar i celebrar que l’Església és multicultural i per demostrar, com diu el Delegat de Pastoral Social, Mn. Josep Maria Jubany, que “sumant estem molt millor que si restem”.

“Tu tens la clau”

El lema que enguany encapçalava la Jornada feia referència a la convivència directe entre cultures, amb la frase Tancat, obert. Tu tens la clau de la convivència. Una premissa que, segons Juana Martin la coordinadora de Càritas Diocesana de Ciutat Vella i Poble Sec, fa una crida a la relació quotidiana que tenim amb les persones de procedències. “Podem estar molt tancats o molt oberts. En les coses quotidianes és on es forja la convivència, no cal fer coses molt grans, sinó en el diàleg, en el fet de ser veïns, en el fet de ser companys, en saber que l’altre és diferent i l’acceptem”, explica Martin.

Mn. Jubany, per la seva banda, afegeix que ara més que mai en època de crisi hi ha “perill que tot el que s’ha aconseguit es trenqui” i que s’ha de vetllar per l’hospitalitat “que no recau en les administracions polítiques, sinó que la “clau” la tenim nosaltres”.

Una trobada imprescindible

Per donar constància d’aquest missatge, més de 15 comunitats religioses d’orígens diversos (filipins, xinesos, bolivians, peruans, italians, russos, ...) es van reunir per pregar per a la unitat dels cristians.
Entre els concelebrants, hi destacava el mossèn de cada una de les comunitats i, entre aquests, el director de la Comissió Episcopal de Migracions de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) MnJosé Luis Pinilla. Aquest va assistir per la importància de la trobada, la qual considera “imprescindible”. En primer lloc, segons va dir, “perquè fa arribar el missatge que el Papa Francesc i els Bisbes prediquen”, i després perquè mostra “com aquest aterra a les diferents diòcesis espanyoles”.

Pinilla va destacar que amb aquestes trobades, el que és pretén és “posar en valor les diferents cultures com arrelen als diversos llocs i com tots lluitem per la seva dignitat defensant tot allò que afecta la seva dignitat”

La migració del Poble Sec

Després de la missa la Júlia Costa i el Josep Guzmán, membres del Centre de Recerca Històrica del Poble Sec, van fer una xerrada de la història dels migrants al barri, que destaca per ser el segon de Barcelona amb més diversitat cultural després del Raval.

Costa i Guzmán van explicar l’evolució de les onades migratòries des dels anys vuitanta fins ara. La intenció segons Guzmán era explicar com “a mesura que s’escurcen les distàncies s’eixamplen les diferències”. “Si primer érem de poble – assegura Guzmán– i ara som de tot el món”.

Tots els assistents a la Jornada van dinar plegats i més tard van visualitzar el documental XAM (Coneix), per a recordar els morts que hi ha hagut a la Mediterrània.