Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Una aproximació a la pobresa

El proper dijous 8 d’octubre de 2015 a les 18:30 hores, Càritas organitza a la Sala d’actes de Cristianisme i Justícia (Roger de Llúria, 13. Barcelona) una taula rodona per debatre sobre com ha impactat la crisi en les persones en situació de pobresa, a partir de la presentació de dos estudis elaborats amb informació de persones ateses per la institució. Intervindran: Carme Borrell, gerenta de l’Agència de Salut Pública de Barcelona; Sebastià Sarasa, doctor en Ciències Econòmiques, professor titular de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra; i Mercè Darnell, Àrea social de Càritas Diocesana de Barcelona.

Es tracta de l’informe “Canvis en l’habitatge i salut en població vulnerable”, realitzat amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) en el marc del projecte europeu SOPHIE i de l’estudi “La segregació espacial de la pobresa a Catalunya: estructura i dinàmica de la desigualtat social” dirigit pel doctor Sebastià Sarasa de la UPF i finançat per RECERCAIXA 2012. D’una banda, CDB i l’ASPB –com a continuació de l’estudi que van realitzar l’any 2012 a partir de 320 entrevistes fetes a persones ateses per Càritas amb problemes d’habitatge–, presentaran l’ informe “Canvis en l’habitatge i salut en població vulnerable”, on es mostren els resultats d’una segona entrevista, amb els mateixos qüestionaris, feta un any després amb l’objectiu d’analitzar l’impacte en la salut dels canvis en les condicions econòmiques i d’habitatge.

En tots dos informes, es va detectar alts nivells de patiment físic i mental entre aquesta població atesa per Càritas. D’aquest segon estudi es desprèn que les polítiques i intervencions que millorin la situació econòmica i l’accés a un habitatge assequible i adequat en les persones afectades per la crisi econòmica poden conduir a millores en la salut. A la mateixa taula, Sebastià Sarasa (UPF) farà una primera aproximació a la transformació de la pobresa després de l’impacte de la crisi, d’acord amb l’estudi que dirigeix i que, com el de l’ASPB, ha comptat, per a la seva elaboració, amb la base social de les persones ateses per Càritas Diocesana de Barcelona. Així, la presentació del doctor Sarasa pretén mostrar com ha evolucionat el perfil del conjunt de les persones ateses per Càritas atenent a tres variables fonamentals: la nacionalitat dels usuaris, el tipus de problema diagnosticat per els/les professionals i la cronificació de les necessitats. També vol mostrar els canvis en la seva distribució territorial entre parròquies de Barcelona i comparar-los amb els canvis en les desigualtats i la pobresa en els municipis de l’AMB.