Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Un Sant Jordi d'estrenes a Palau

L'arquebisbe celebra la missa solemne amb el bisbe Taltavull i el cardenal Martínez Sistach, qui a l'homilia expressa "la voluntat de mantenir les nostres essències com a nació amb una identitat oberta i acollidora"

El Palau de la Generalitat de Catalunya va celebrar la diada de Sant Jordi amb el nou president de Catalunya Carles Puigdemont, que va assistir per primer cop a la missa solemne de la capella Sant Jordi, presidida per l’arquebisbe de Barcelona Mons. Joan Josep Omella. Aquest abans de la tradicional benedicció les roses, tal com es fa aquest dia senyalat, va presidir la celebració amb el bisbe auxiliar Sebastià Taltavull i el cardenal arquebisbe emèrit Lluís Martínez Sistach, que va pronunciar l’homilia.

Dia d’estrena

Va ser un 23 d’abril al Palau diferent del dels darrers anys. Nou president, nou arquebisbe i tres bisbes conduint la missa solemne en honor al Patró de Catalunya. Tant Omella com Puigdemont s’estrenaven en aquest tradicional acte que té lloc per Sant Jordi, en el qual van assistir-hi diverses personalitats eclesials i polítiques.

Entre les personalitats destacades,  hi havia l’expresident de la Generalitat, Artur Mas, i el seu predecessor Josep Montilla, així com Oriol Jonqueres vicepresident del govern. Per part de la institució religiosa destacaven, Joan E. Jarque, prior capella Sant Jordi, Mn. Guiteres, degà de la catedral, MnGaltés vicari episcopal de l’Arquebisbat,i no va faltar el mossèn dels bombers i dels Mossos d’Esquadra, Mn. Fernández.

“Som un poble que viu”

El cardenal Lluís Martínez Sistach va pronunciar l’homilia, en la qual va fer especial èmfasi en el camí que Catalunya ha fet fins ara i al seu caràcter obert i acollidor. “Catalunya és un poble que fa més de mil anys que camina pels viaranys de la història; som un poble que viu, per això som un poble canviant. Però també permanent, amb la voluntat de mantenir les nostres essències com a nació amb una identitat oberta i acollidora. Hem estat i hem de ser sempre aquella “terra beneïda i poblada de lleialtat”.

Va ressaltar la implicació de l’Església durant tots aquests anys en la societat catalana, en la qual queden gravades les “petjades que els cristians hi han deixat”. “La nostra saba cristiana va omplir de vida l’arbre tendre del nostre país naixent”, la qual segons va dir, “no ha deixat mai de córrer per les seves fibres i fer esponerós l’arbre de la pàtria comuna”. Tanmateix, va citar el document dels bisbes catalans “Arrels cristianes de Catalunya quan diu que “el naixement, la història i la cultura de Catalunya són intensament amarats de cristianisme”.

Martínez Sistach va parlar dels valors de l’Església en la societat, on actua com a “proposta enriquidora que apel·la al valor transcendent i salva a la societat del risc d’un pensament únic, que tot ho aplana i uniformitza”, va dir. A més del paper de la institució eclesial, va parlar sobre la tasca política i la “grandesa d’aquesta vocació”, que ha de “cercar el bé de les persones” i “atenent preferencialment els pobres i necessitats”.

Dos obsequis a Catalunya

L’arquebisbe Joan Josep Omella va intervenir al final de la celebració, oferint als membres del govern i als presents dos obsequis per aquesta diada de Sant Jordi, ni un llibre ni una rosa, sinó, dos obsequis més valuosos per a Catalunya. D’una banda, “l’estima al govern, a Barcelona i a Catalunya”, tot i els “pocs mesos que sóc aqui – va dir Omella- començo a estimar aquest poble i aquesta gent que sé que també m’estima”. En segon lloc va oferir la col·laboració de l’Església, la qual segons va afegir “camina a Catalunya i a Barcelona amb les institucions i associacions que treballen pel bé comú d’aquesta societat de Catalunya”.

Benedicció roses

Després de la celebració, els tres bisbes acompanyats del president Puigdemont van baixar al pati interior del Palau, on hi havia les diferents parades amb els venedors ja instal·lats. Després de pronunciar la benedicció, Joan Josep Omella va dedicar una feliç diada de Sant Jordi a tots els presents i, a continuació, va espargir aigua beneïda sobre les roses. Estand rere estand va anar beneint i saludant als venedors, amb qui es va fotografiar juntament amb el president, el bisbe auxiliar i el cardenal.

Aquest va ser el tret de sortida d’aquesta diada de Sant Jordi, que reporta al palau les arrels cristianes de Catalunya i l’enriqueix del color de la rosa.