Pàgina d'inici > Noticies > Homilies de Santa Marta

'Tots nosaltres tenim un àngel que ens custodia'

El Pontífex destaca que les lectures del dia presenten dues imatges: la de l'àngel i la del nen i diu que Déu ha posat al nostre costat un àngel per custodiar-nos.

L’àngel custodi existeix, no és una doctrina fantasiosa, sinó un company que Déu ens ha posat en el camí de la nostra vida. Ho va dir el Papa Francesc en la seva homilia de la missa matutina celebrada a la capella de la Casa de Santa Marta, en el dia en què l’Església celebrava la memòria dels Sants Àngels Custodis.

“El nen és, precisament, el signe de la necessitat d’ajuda”

El Pontífex ha destacat que les lectures del dia presenten dues imatges: la de l’àngel i la del nen. I va dir que Déu ha posat al nostre costat un àngel per custodiar-nos. Per aquest motiu va afirmar que “si algú de nosaltres cregués que pot caminar sol, s’equivocaria tant”, cauria “en aquesta equivocació tan lletja que és la supèrbia, és a dir creure que és gran”, autosuficient. Mentre Jesús – va prosseguir dient el Papa – ensenya als apòstols que cal ser com els infants. “Els deixebles discutien sobre qui era el més gran entre ells: hi havia una disputa interna … l’afany de fer carrera, eh! Aquests que són els primers bisbes tenien aquesta temptació de fer carrera. ‘Ei, jo vull arribar a ser més gran que tu …’.

No és un bon exemple del que feien els primers bisbes, però és la realitat. I Jesús els ensenya la veritable actitud, la dels nens: “la docilitat, la necessitat del consell, la necessitat de l’ajuda, perquè el nen és, precisament, el signe de la necessitat d’ajuda, de docilitat per anar cap endavant … Aquest és el camí. No qui és més gran”.

Els que s’acosten a l’actitud d’un nen estan “més a prop de la contemplació del Pare”, va dir el Papa Francisco, perquè escolten amb el cor obert i dòcil a l’àngel custodi:

Jo puc aconsellar a un altre, però no puc aconsellar a mi mateix. Hi ha l’Esperit Sant que m’aconsella, està l’àngel que m’aconsella”

Tots nosaltres, segons la tradició de l’Església, tenim un àngel amb nosaltres, que ens custòdia, ens fa sentir les coses. Quantes vegades hem escoltat: “Però… això… hauria de ser així, això no, has d’estar atent…: tantes vegades! És la veu del nostre company de viatge. Estar segurs que ell ens portarà fins al final de la nostra vida amb els seus consells, i per això donar escolta a la seva veu, no rebel·lar… Perquè la revolta, les ganes de ser independent, és una cosa que tots nosaltres tenim; és la supèrbia, la qual va tenir el nostre pare Adam al Paradís terrenal: la mateixa. No et rebel·lis: segueix els seus consells”.

“Ningú camina sol i cap de nosaltres ha de pensar que està sol” perquè “aquest company” – va dir el Papa – està sempre”:

“I quan nosaltres no volem escoltar el seu consell, escoltar la seva veu, és com dir-li: ‘Però, ves, ves!’. Tirar al company del camí és perillós, perquè cap home, cap dona pot aconsellar a si mateix. Jo puc aconsellar a un altre, però no puc aconsellar a mi mateix. Hi ha l’Esperit Sant que m’aconsella, està l’àngel que m’aconsella. Per això tenim necessitat. Aquesta no és una doctrina sobre els àngels una mica fantasiosa: no, és realitat. El que Jesús, el que Déu, ha dit: ‘Jo envio un àngel davant teu per custodiar-te, per acompanyar-te en el camí, perquè no t’equivoquis’ “. “Si algú de nosaltres cregués que pot caminar sol, s’equivocaria tant”

El Papa Bergoglio va concloure la seva homilia dient:

“Jo, avui, faria la pregunta: com és la meva relació amb l’àngel custodi? Ho escolto? Li dic bon dia, al matí? Li dic: ‘custodia’m durant el son?’. ¿Parlo amb ell? Li demano consell? Ell està al meu costat. Aquesta pregunta podem respondre-la avui, cada un de nosaltres: Com és la meva relació amb aquest àngel que el Senyor ha enviat per custodiar-me i acompanyar-me en el camí, i que veu sempre el rostre del Pare que està en el cel? “.