Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Se supera la recessió, segueix la crisi

Càritas Diocesana de Barcelona desvetlla en el seu informe anual que el nombre de persones ateses durant el 2014 ha augmentat un 7%

Càritas Diocesana de Barcelona ha celebrat, dijous 4 d’abril, dia de Corpus Christi, una roda de premsa per fer balanç de l’acció social de 2014 i avançar les dades de l’any 2015. Han intervingut els representants de Càritas: el cardenal arquebisbe de Barcelona i president, Lluís Martínez Sistach; Mn. Salvador Bacardit, delegat episcopal; Salvador Busquets, director, i Mercè Darnell, Responsable de Programes i Serveis.

El total de persones ateses durant el 2014 per les Càritas parroquials, arxiprestals i Diocesana ha estat de 173.446. Un nombre que significa una augment del 7% respecte l’any 2013. Amb la revisió de les xifres s’ha constatat que la pobresa cada vegada és més extensa, intensa, crònica, profunda i autòctona. El cardenal arquebisbe de Barcelona, Lluis Martínez Sistach, ha remarcat que “la situació de pobresa és greu, les famílies cada vegada tenen més necessitats. Es tracta d’una tendència que va a l’alça”.

L’any 2009, el nombre de persones ateses ha augmentat un 33%, també els serveis prestats, amb un 64%, i amb la particularitat que la meitat d’aquestes persones ateses ha nascut a l’Estat espanyol. El total de persones ajudades durant el 2014 per les Càritas parroquials, arxiprestals i Diocesana ha estat de 173.446. Un nombre que significa una augment del 7% respecte l’any 2013.

Més ajuda a les famílies

L’actual situació de crisi ha provocat un empobriment d’un sector clau de la societat: el de les famílies, ja que, entre altres factors, aquestes acullen més membres, disposen de salaris mínims o directament es troben a l’atur, provocant que proporcionalment suposin la meitat de les llars ateses per Càritas Diocesana.

2636 persones han tingut problemes greus per pagar l’habitatge i en risc d’exclusió social des de l’inici del Servei de Mediació en Habitatge. El 2014 Càritas Diocesana ha evitat 199 desnonaments.

Càritas Diocesana de Barcelona ha demostrat una forta implicació amb aquest sector de la societat. Dels 4,1 milions d’euros destinats a necessitats bàsiques, 2,2 milions s’han lliurat en metàl·lic directament a les famílies, 5316 persones, per pagar aliments, lloguers, rebuts i despeses escolars.

Prioritats i missatge del Papa Francesc

Per a fer front a aquesta greu situació, Càritas Diocesana té previst intensificar la seva acció social en cinc eixos: acció contra l’exclusió social severa i atenció a les necessitats bàsiques, suport a les famílies i els infants, prevenció de l’exclusió social residencial, acció per l’ocupació o atenció a la gent gran.

El seu director, Salvador Busquets, ha assegurat que el recolzament a les famílies està arribant al límit mentre que els recursos públics s’estan reduint. “Això ens preocupa, ja que sense suport, el projecte vital de les persones s’agreuja i provoca un trencament”.

Aprofitant el context, el cardenal Martínez Sistach ha conclòs fent referència al missatge del Papa Francesc a l’Assemblea General de Caritas Internacional. “Amb l’exclusió queda afectada en la seva arrel la pertinença a la societat on es viu, ja que no s’hi està sota, a la perifèria o sense poder, sinó que s’hi està fora, descartat, fora de qualsevol sistema”.

Unes paraules que volen transmetre a la gent que no sobra ningú. No s’ha d’excloure ningú de l’amor de Déu i de la nostra atenció.