Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Salvador Busquets: “Un infant no atès avui dia pot ser un adult amb dificultats d'inserció en un futur”

Càritas, la Fundació Joan Salvador Gavina i la Secció Secció de Drets de la Infància del Col·legi d’Advocats reclamen unes polítiques socials més adients per paliar la pobresa infantil

Càritas Diocesana de Barcelona, la Fundació Joan Salvador Gavina i la Secció de Drets de la Infància del Col·legi d’Advocats han organitzat la Jornada La pobresa infantil a Catalunya; conseqüències i reptes. Un matí de reflexió dedicat a tractar aquesta problemàtica que amenaça el futur dels menors i en el seu creixement tant físic com psicològic.

Una problemàtica en evolució

La vicedegana del Col·legi d’Advocats, M. Rosa Barberà, ha presentat l’acte juntament amb el director de Càritas, Salvador Busquets i amb el president de la fundació Joan Salvador Gavina, Xavier Campà. Tots ells han posat sobre la taula les causes i les conseqüències de la greu situació, la qual s’ha agreujat des dels inicis de la crisi i que avui dia continua estenent-se – segons explicat Campà- arribant a afectar famílies de classe mitja que abans quedaven excloses. Aquest destacat que es tracta d’un panorama que no es veia des de fa uns 35 anys amb els inicis de la fundació, i que tornen a posar-se en risc les necessitats bàsiques, que s’han de fer front juntament amb les socioeducatives.

Salvador Busquets ha posat l’accent en la preocupació d’aquest índex de pobresa que cada cop afecta més infants. Segons s’ha senyalat la situació situa entre el 20 i 30% dels infants al llindar de la pobresa i a Espanya el segon de la llista entre els països europeus amb més pobresa infantil. La reflexió del director de Càritas Diocesana de Barcelona, ha conduit a la necessitat urgent que l’administració implementi unes polítiques socials adequades a la realitat de les famílies empobrides, que donen peu a la pobresa infantil. Tal com ha assegurat Busquetsno hi ha pobresa infantil, sinó una família empobrida”.

Vetllar per a un futur

Acte seguit, ha pres la paraula l’Adjunta al Síndic de Greuges per a la defensa dels infants M. Jesús Larios, que ha insistit en el reclam d’aquestes mesures necessàries per part de l’administració, les quals són necessàries per a garantir els drets dels infants, i així, el seu desenvolupament tant físic com psicològic. Larios, ha recalcat que es tracta d’una lluita que moralment i èticament inclou a tothom, des de les entitats socials, com a cada un dels ciutadans, però que abans que ningú qui ha de fer el primer pas són les administracions amb unes “polítiques socials que vetllin per als drets dels infants”.

Tal com han coincidit la majoria dels ponents que han pres la paraula durant la jornada, és necessari abordar el tema urgentment, ja que es tracta d’una inversió de cara el futur de l’infant. En aquesta línia, tal i com a declarat Busquets, un infant no atés avui dia, pot ser un jove amb dificultats d’inserció a mig termini, i probablement, un adult amb dificultats d’inserció social en un futur”.

Tanmateix, com assegura Loira, “estem parlant d’uns drets actuals, però també aquests infants que pateixen aquestes mancances ara les patiran en un futur”. Alhora, la inversió actual que es demana en  paliar la pobresa per part de l’administració,  suposarà, segons l’adjunta del Síndic de Greuges, “una inversió per a una societat més cohesionada, amb més salut i menys conflictes” afegeix.

Taula rodona

Posteriorment, s’ha tractat el tema des de més a prop a dues taules rodones, a partir de la visió de professionals focalitzats en diversos àmbits, així com des de les entitats socials,  que treballen dia a dia amb els infants i les famílies que pateixen aquesta situació.

En la primera, titulada l’Atenció dels drets dels infants des d’una mirada polièdrica s’ha parlat de la repercussió actual segons diversos àmbits (treball social, psicologia, educació, àmbit jurídic i medicina).  En la segona, anomenada Respostes a la pobresa infantil des de les entitats socials, s’ha exposat com des de la mirada de les entitats socials s’intenta donar resposta a aquesta problemàtica amb l’objectiu de garantir un futur digne a l’infant d’avui.