Pàgina d'inici > Noticies > Catecumenat

Ritu d'Ingrés al Catecumenat per infants i adults

Un bon grup de nens en edat catequètica i 30 adults són admesos en el catecumenat el primer cap de setmana d’Advent

El primer cap de setmana d’advent –enguany dissabte 26 i diumenge 27 de novembre de 2016 – tingueren lloc a la Catedral de Barcelona les cerimònies del ritu d’ingrés al catecumenat per infants en edat catequètica i el ritu d’ingrés al catecumenat per adults. El catecumenat és el camí que l’Església ofereix als qui desitgen adherir-se a la fe i rebre el baptisme, que “és la porta de la vida i del regne” (RICA 3) de Déu.

A l’Arquebisbat de Barcelona, el novembre del 2002 fou creat el Servei Diocesà per al Catecumenat com a organisme depenent del bisbe per tal d’acollir, acompanyar el procés d’adults i infants ,a partir de set anys, que volen rebre el Baptisme. Treballa conjuntament amb les parròquies i rectors oferint espais i celebracions als catecúmens per tal que puguin preparar-se adientment a rebre els sagraments de la iniciació cristiana, Baptisme, Confirmació i Eucaristia i la celebració d’aquest ritu a la Catedral – durant el primer cap de setmana d’Advent – és una de les tradicionals activitats que ofereix a totes les parròquies, grups i moviments, que tenen cada any catecúmens, infants o adults.

Cerimònia dirigida als infants

El 26 de novembre es reuniren al col·legi de les Germanes de la Sagrada Família d’Urgell del carrer Avinyò, un bon grup d’infants en edat catequètica – majoritàriament que també es preparen per a la primera comunió – acompanyats de pares, padrins, catequistes i mossens, en una jornada festiva – cants, dinàmiques, jocs – i de formació – catequesi litúrgica i assaig – que fou el pòrtic de la celebració del ritu d’ingrés al catecumenat que tingué lloc, a la tarda, a la Catedral presidit per Mn. Felip-Juli Rodriguez i Piñel, Delegat diocesà per al Catecumenat, i altres ministres. Els infants, de l’acollida inicial foren signats al front per Mn. Felip, i els pares i catequistes, amb el senyal de la Creu;  tot seguit en processó – des del baptisteri de la Catedral – es dirigiren al presbiteri, on segueren a terra, per escoltar la Paraula de Déu.

Havent escolat la lectura de la crida de Samuel, Mn. Felip, els va animar a tenir les oïdes, i sobre tot el cor, obert a escolar Jesús que els estima i parla al cor, per tal que aquests temps de catequesi sigui un moment de veritable trobada amb el Senyor.

Cerimònia dirigida als adults

En diumenge 27 tingué lloc una cerimònia versemblant, dirigida als adults que “es presenten per primera vegada i manifesten a l’Església la seva voluntat d’esdevenirs membres seus” (RICA 14), on una més d’una trentena d’adults realitzaren el ritu d’ingrés al catecumenat. La cerimònia fou presidida per Mons. Joan Josep Omella, Arquebisbe de Barcelona. Val a dir que al llarg d’aquests dies aquests ritus s’han celebrat també en moltes altres parròquies de l’Arxidiòcesi: l’any passat més de quatre-cents infants en edat catequètica reberen el baptisme i el nombre de catecúmens adults va superar els cent cinquanta.

Mons Joan Josep Omella va encoratjar als catecúmens a deixar-se transformar per la veu de Jesús i els va desitjar que, aquests temps d’Advent, fos per ells una veritable esperança de la fe que volen rebre.