Posant els laics al davant

Jornada laïcal per treballar la preparació per al Congrés del laïcat 2020 a la llum del Pla Pastoral de Barcelona

La parròquia de Sant Pau del Camp va aplegar la jornada de presentació i diàleg sobre el significat i objectius del Congrés de laics. Un projecte impulsat per la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) com a culminació del seu Pla Pastoral 2016-2020. També, en resposta a la crida a una conversió missionera del Papa Francesc proposada a EG 30. Per això la delegació diocesana per a la formació i l’acompanyament del laïcat va organitzar aquesta trobada de treball per a tots els laics i laiques.

Perquè, per a què, amb qui i per a qui. Aquestes són les preguntes que ha resolt el P. Koldo Gutiérrez, salesià, membre del Comitè Organitzador. Unes preguntes que volen aproximar, un pas més, al Congrés dels laics 2020.

Congrés i Pla Pastoral diocesà de Barcelona

El Congrés de laics Poble de Déu “en sortida” i els eixos del Pla Pastoral diocesà de Barcelona Sortim!, tenen moltes coses en comú. Un fet remarcable que el pare Salesià ha definit com “un reforç cap al Pla Pastoral”.  També assegurava que “l’Església té alguna cosa interessant a dir i oferir en aquest moment de la història i no pot tancar-se obsessionada en els seus propis problemes”.

Claus per entendre el perquè d’un Congrés de laics

Per què de laics?

“Els laics son la majoria del Poble de Déu” ressalta el papa. De fet, en els últims temps, la responsabilitat dels laics dins l’Església no ha fet més que augmentar. Christus Vivit ho constata. “La nova exhortació planteja que la posició del laic és caritat familiar, social i política i el compromís des de la fe per construir una nova societat en la qual creixin la pau i la justícia” assegurava Koldo Gutiérrez.

Un Congrés per a què?

A l’Àngelus del 28 d’octubre de 2018, l’endemà de la clausura del Sínode de joves, el Papa va dir que el primer fruit del Sínode havia estat el mètode, el camí. “L’important és difondre una forma de ser, treballar junts, basats en l’escolta i discerniment” assegurava el pare salesià.

Serà un itinerari congressual perquè hi ha tres dinamismes que aquest procés pot habilitar. El primer és escoltar-nos. “És més difícil que donar un bon consell. Amb l’escolta, l’Església s’assembla a Déu” assegurava el pare Gutiérrez. En segon lloc discernir. “No és un eslògan, una tècnica o una moda. És una actitud interior” indicava en Koldo. “Es basa en la intuïció que la vida cristiana està connectada amb el Senyor. El discerniment és captar el que Déu està fent”. Per últim, caminar junts. “Això significa donar valor a totes les vocacions i a tots els carismes. Enfortir les relacions, cuidar-les, valorar-les” concloïa Koldo Gutérrez.

Les etapes del Congrés

El Congrés del Laïcat 2020 es caracteritzarà en tres etapes. La primera el pre-congrés. Es va distribuir un document- qüestionari explicatiu de l’enfocament i que segueix l’esquema de tres passos: reconèixer, interpretar a la llum l’Esperit i escollir camins de resurrecció. Un document en el qual tots els moviments treballaran per fer les seves aportacions en el congrés.

Algunes de les dates més importants d’aquests mesos previs al congrés són. El 9 de juny, dia d’Acció Catòlica que se centrarà en la “dimensió missionera de ser laics”. Després, de l’1 al 4 d’agost. Allà s’assistirà a una trobada de laics a Àvila. A més, el mes d’octubre serà un mes missioner convocat pel papa. Per últim, el 26 i 27 d’octubre en la jornada d’apostolat laic dedicada a reflexionar sobre els joves, les dones i la presència pública.

La segona etapa és el congrés. Del 14 al 16 de febrer de 2020 al Palacio de Cristal de Madrid. Hi haurà 4 itineraris fonamentals: primer anunci, acompanyament, els processos de formació i la presència en la vida pública. Per últim el post-congrés. Allà començarà un camí amb diferents  congressos diocesans per potenciar la vocació i missió dels laics.

16 Juliol, 2019
Els missioners de la província eclesiàstica de Barcelona es reuneixen sota el lema: «Batejats i enviats: l’Església de Crist en missió al món»
16 Juliol, 2019
Entrevista a Carles Armengol, autor del llibre "Canviar el consum per canviar la vida", on es parla de la vinculació entre el consumisme i la crisi social i ambiental que s’està patint a escala global