Per una catequesi evangelitzadora

Les XVIII Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi debaten sobre com arribar a ser una comunitat més acollidora

Fotografies: Ramon Ripoll

«Les comunitats parroquials de Barcelona s’ha vist profundament afectades pel canvi d’època que estem vivint». Així ho afirmaven els catequistes de l’arxidiòcesi reunits en motiu de les XVIII Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi. Segons els grups de catequistes es necessita «una nova manera d’acollir, escoltar, anunciar, acompanyar. I això no només afecta la catequesi, sinó a tota la comunitat, a la parròquia». Per això, en aquesta edició s’han centrat en ajudar a descobrir que el lloc natural de la catequesi està al cor de la comunitat.

Innovar per arribar a tothom

Ponències i experiències que han fet que els catequistes profunditzin noves maneres de fer catequesi més properes que arribin a tothom i que, en definitiva, evangelitzin. Mn. Emili Marlés, rector de la parròquia de Sant Cugat del Vallès va ser el primer a dur-ho a terme. Allà va poder explicar què és una catequesi evangelitzadora per a una parròquia en sortida. Així va ajudar a tots a pensar com ser una comunitat que transmeti l’Evangeli, fet que implica arribar a ser una comunitat més acollidora.

De l’escolta a l’aprenentatge

«Saber treballar en equip és essencial perquè una comunitat tiri endavant», coincidien el seu raonament. Per això tots els catequistes van poder escoltar tres experiències de catequesis innovadores amb èxit en diferents àmbits. En l’àmbit més rural, va parlar D. Antonio Facchinet, de la comissió de catequesi de la Diòcesi de Cremona (Itàlia). Per il·lustrar la comunitat de barri d’una ciutat més petita va intervenir D. Jesús Úbeda Moreno, de la parròquia de la Natividad de Ntra. Sra. de San Martín de la Vega, de la Diócesis de Getafe. Finalment Mn. Alberto Para, de la parròquia de Sta. Eulàlia de Vilapicina i Director del Secretariat Diocesà de Catequesi de Barcelona, va mostrar com es feien les coses com a exemple d’una ciutat gran.

«Jesús era conscient dels prejudicis que hi havia a la societat. Però Ell ha descobert qui és i així s’ha acostat a tu i a mi, perquè ha deixat enrere els prejudicis». Així ho explicava el bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Antoni Vadell, que assegurava com «aquest fraternitat entre els catequistes avui ens fa pensar a qui ens ha aplegat el Senyor en aquesta taula. El Senyor aplega gent diversa per a compartir el més profund», afegia.