Pàgina d'inici > Noticies

Paraules del Sr Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr Lluís Martínez Sistach, amb motiu del Mobile World Congress de Barcelona en la roda de premsa del dia 25 de febrer del 2014

Benvinguts a Barcelona, convertida aquests dies en la capital del món de les tecnologies mòbils. És per a mi un plaer compartir amb vostès aquest temps, en el qual també l’arxidiòcesi de Barcelona vol aportar la seva contribució a les noves tecnologies des d’una perspectiva que no només resulta estimulant per a la nostra arxidiòcesi, […]

Benvinguts a Barcelona, convertida aquests dies en la capital del món de les tecnologies mòbils. És per a mi un plaer compartir amb vostès aquest temps, en el qual també l’arxidiòcesi de Barcelona vol aportar la seva contribució a les noves tecnologies des d’una perspectiva que no només resulta estimulant per a la nostra arxidiòcesi, sinó que forma part d’un pla establert que ens permet avui situar-nos, sens dubte, al cap de la innovació tecnològica aplicada al món religiós. Hem estat la primera diòcesi a aplicar la realitat augmentada facilitant la transversalitat entre el contingut del Full Dominical i els vídeos que es produeixen per a la pàgina web.

Quan el Papa Francesc ens convida al que ell manifesta en l’Evangelii Gaudium: “Somio amb una opció missionera capaç de transformar-ho tot”, la nostra diòcesi -des d’un pla pastoral que abasta tots els aspectes de la Nova Evangelització- no oblida que Internet i els mitjans de comunicació ens ofereixen millors possibilitats de trobada i solidaritat entre tots, i això és bo, és un do de Déu i que permet que, a més d’una diòcesi tangible, també hi hagi una diòcesi digital. Però la dificultat rau en passar dels “carrers digitals” que comenta el Papa fins a l’ “autèntica cultura de la trobada”.

Internet i la telefonia mòbil, juntament amb els mitjans diocesans, ens ofereixen un ampli espai per transmetre la Bona Nova i promoure autèntiques trobades, però també ha creat una nova forma de comunicació que sobrepassa els límits geogràfics i que es basa en la interacció entre emissors i receptors, creant una comunicació bidireccional i propera entre tots els internautes. Ja no només arribem, com succeeix amb el Full Dominical, als fidels de l’arxidiòcesi sinó que el nostre missatge traspassa fronteres i el nostre públic és també internacional.

Gràcies a les noves tecnologies, ens assabentem gairebé al moment de tot el que passa al món. L’Església , per tant , ha d’aprofitar aquesta nova manera de comunicar i endinsar-se en les noves tecnologies sense cap temor. La diòcesi de Barcelona ve aprofitant, des de l’any 2006, les tecnologies disponibles articulant amb elles un espai per poder presentar la fe i la vida diocesana com a resposta tant a l’interès personal com a l’interès col·lectiu fent d’aquest espai, no només un espai d’informació, sinó aprofitant la seva articulació com a espai d’intermediació i de resposta a la recerca que cadascun dels nostres feligresos desitja trobar en resposta a la seva fe, a la seva vida comunitària i la seva relació amb els pastors diocesans.

En el Pla pastoral de l’Arxidiòcesi de Barcelona establert l’any 2010 i vigent fins al 2015, es valora la necessitat d’utilitzar nous espais tecnològics als mitjans de comunicació de la diòcesi, per tal que la informació religiosa diocesana sigui recollida en els mateixos i vehiculada adequadament per poder arribar a nous segments de població més familiaritzats amb les mitjà tecnològic.

En diferents informes sociològics efectuats, se’ns revela l’alt percentatge de persones adultes i joves del món catòlic que utilitzen assíduament l’accés a Internet, les xarxes socials com Facebook i Twitter com a mitjà de comunicació o de transmissió de la informació. El fet és que entre les poblacions més joves busquen en les xarxes de comunicació crear comunitats d’amistat com a manera d’autoafirmació i entre els segments de més edat una utilització cada vegada més freqüent com a sistema d’informació i de diàleg entre persones d’una mateixa esfera o com a vincle de connexió a altres cultures , a altres societats o altres tipus de persones.

La Delegació Diocesana de Mitjans de Comunicació Social treballa molt activament per aprofitar les xarxes socials digitals per anunciar Jesucrist, fer present l’Església i oferir l’acollida de les comunitats i institucions eclesials als que s’interessin pels seus continguts.

A mode de resum aquesta és l’aportació a la pastoral a Internet:

1 . Oferim una bona informació originada en la pròpia diòcesi sense intermediació d’altres mitjans de comunicació de manera que es presenta objectivament allò que es realitza a la pròpia diòcesi ajustant al medi i al llenguatge propi d’aquest notícies, informacions, catequesi, textos institucionals.

2 . El sistema informatiu de la diòcesi promou una transversalitat de la informació i la comunicació en usar de manera convergent la informació al web, al Facebook, al Twitter en els documents impresos, creant una interrelació comunitària.

3 . Des del punt de vista de suport a l’espiritualitat oferim una litúrgia de les hores, els materials de lectura dels Evangelis, la possibilitat de seguir esdeveniments litúrgics mitjançant la nostra pròpia xarxa mitjançant la transmissió en línia, de la qual es fa especial ús en transmissions en streaming des de la Catedral, la Sagrada Família i alguns altres centres tant a la web com al telèfon mòbil.

4 . Donem una gran importància al canvi multimèdia i a la utilització del transmèdia per tal que la informació difosa a través de múltiples canals interactuï efectivament amb els feligresos.

5 . Augmentar la interrelació entre mitjans de comunicació digital i mitjans de comunicació impresos, mitjançant la transversalitat de tecnologies amb l’ús de la realitat augmentada.

Així doncs, amb aquesta breu presentació, també l’Arxidiòcesi de Barcelona es troba integrada en el món del telèfon mòbil i d’Internet, coincidint de ple en els múltiples exemples que des de l’àmbit públic i privat fan de Barcelona una ciutat exemple en la seva aportació a l’ús de les noves tecnologies, que redunden en una millor comunicació entre la ciutadania gràcies a l’accés a uns serveis d’informació i ajuda que, des de l’Església de Barcelona, aportem al conjunt de la ciutadania. I també com a clar exemple que la nostra Església juntament amb el Papa -com a líder mundial del major impacte a Internet i a les xarxes socials- té en aquesta diòcesi un clar exemple del que significa el “púlpit” obert, el fòrum del digital com a mitjà de comunicació eclesial i l’obertura a totes les persones que a través de les xarxes socials volen trobar en l’Església una font de vida i d’inspiració. Moltes gràcies a tots.

T'interessarà ...

El més llegit