Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Omella demana a la Fundació Joan Maragall que “armen lío”

La FJM inaugura un nou curs per primer cop amb l'arquebisbe de Barcelona que els anima a continuar amb el diàleg entre la cultura i la fe

La Fundació Joan Maragall ha iniciat un nou curs, enguany, amb presència de l’arquebisbe Joan Josep Omella, que per primer cop assistit a l’acte inaugural. També s’estrenaven membres en el patronat, en el qual s’ha incorat Núria IcetaMargarita Mauri i Jaume Angelats. La lliçó inaugural va anar a càrreg del Dr. Francesc Torralba que duia per títol Humanisme, transhumanisme i posthumanisme. Assaig de discerniment. També es va fer públic el guardonat pel XXVé premi Joan Maragall, Jordi Pigem, i el destinatari de l’ajut de la fundació per a David Colomer.

ADN FJM

El president de la Fundació Joan Maragall (FJM) Josep Maria Carbonell va obrir l’acte recordant l’ADN de la fundació, que se centra en “continuar promovent el debat intel·lectual des de les nostres conviccions cristianes, amb els grans corrents ideològics, filosòfics i científics que ens envolten”. Un debat avui dia ubicat avui dia en un món “fragmentat”, segons Carbonell, on la diòcesi de Barcelona hi juga un paper capdavanter amb les problemàtiques pròpies de les grans ciutats. Tal com va dir, “l’acció evangelitzadora de l’Església passa per l’àmbit de la cultura i en les grans ciutats aquesta és una evidència i una particularitat evidentment importants”. La solució, segons el president de la fundació camina en la direcció del Papa Francesc, “per acollir, escoltar, comprendre i oferir un relat de sentit a tantes persones que es troben orfes de sentit i esperança.

Desmuntant el transhumanisme

En aquesta línia i reflexionant en el futur, es va emmarcar la lliçó del Dr. Francesc Torralba, amb el nom d’Humanisme, Tranhumanisme i posthumanisme. Assaig de discerniment, per reflexionar en el futur de la condició de l’ésser humà. Va al·legar contra l’humanisme, argumentant com cap ésser viu es pot entendre com un “paquet de gens” i assegurant que hi ha més maneres d’entendre la felicitat més enllà de la tecnologia. Va assegurar com aquesta no pot vencer tot, començant per la finitud de les persones.

Segons va expressar Torralba, “enfront de la finitud, hi ha la posició estoica que postula transitar de l’amarga ressignació a la serena acceptació; però també hi ha una altra posició; l’esperança cristiana, la confiança que no estem sols, l’esperança que l’infinit sostingui el que és finit i l’alliberi de la limitació”.

Creem “lio

L’arquebisbe Mons. Joan Josep Omella va clausurar l’acte agraint la tasca que fa la Fundació i “content d’aquest diàleg entre la fe i la cultura a la societat”. “Necessitem aquests espais de reflexió tant important, continueu fent aquest treball d’obrir els camins perquè tot prenguem consciència de la dimensió transcendent de la vida“, va dir.

Va descriure’ls la gran responsabilitat que els recau a la Fundació que té l’objectiu d’ajudar els joves a obrir les finestres del cor als valors transcendents del cristianisme. En segon lloc, a mirar més enllà del que veuen els vostres petits i grans ulls, i finalment, descobrir que la vida no acaba en aquesta terra.

Seguint les bases del que ja havia anunciat Torralba en la seva exposició, que contemplava la superació d’allò finit, no per la tecnologia, sinó per la fe, Omella va exposar la necessitat “d’homes i dones que amb els peus ben ferms sobre la terra, amb una mirada que vagi més enllà i anunciïn que per sobre les misèries d’aquest món hi ha una terra nova on poder viure feliços”. Una terra on hi entrarem “si sabem viure amb esperança”, va dir Omella.

Per acabar va demanar al president Josep Maria Carbonell, que creïn lio“, tal com el Sant Pare diu.

Premi i ajut de la Fundació

L’ajut de la Fundació va anar destinat per al projecte de La Llibertat Religiosa com a bé jurídic protegit, de David Colomer, un tema avui dia central per la situació global del món, que reflexiona en la persona des de la seva condició religiosa i legal. D’altra banda es va donar el XXVè Premi Joan Maragall a Jordi Pigem per l’obra Angels, Robots. La interioritat humana en la societat hipertecnològica a la llum de GuardiniPanikkar i l’Encíclica Laudato Si.