Oceans, la prioritat del papa Francesc

El Sant Pare resa per la protecció dels mars i oceans en El Vídeo del Papa del mes de setembre

En El Vídeo del Papa del mes de setembre, Francesc fa un anomenat d’atenció sobre els espais que: “Contenen la major part de l’aigua del planeta i també la varietat més gran d’éssers vivents”: Els mars i oceans. Preocupat per l’estat actual de molts d’ells, demana a tots els catòlics que resin i actuïn perquè els polítics, els científics i els economistes treballin junts en mesures de protecció.

Els microplàstics inunden els oceans

Actualment, 13 milions de tones de plàstic es filtren en l’oceà cada any. La qual cosa provoca, entre altres danys, la mort de 100 mil espècies marines. La gravetat no resideix únicament en el fet que la majoria dels plàstics queden intactes durant dècades o segles després del seu ús. A més, aquells que es deterioren acaben convertint-se en microplàstics, que tant peixos com altres animals marins acaben consumint. Això posa en marxa una cadena alimentària contaminada mundial.

En els seus “Objectius de desenvolupament sostenible”, l’ONU s’ha proposat diferents metes per a contrarestar aquesta situació. Conscients que els oceans proporcionen recursos naturals fonamentals com aliments, medicines, biocombustibles i altres productes; contribueixen a la descomposició molecular i a l’eliminació de les deixalles i la contaminació; i els seus ecosistemes costaners actuen com a amortidors per a reduir els danys causats per les tempestes.

El Papa resa per la protecció de les aigües

Aquest Vídeo del Papa aborda el greu desafiament de protegir els oceans. El fitoplàncton oceànic és responsable de la producció de més de la meitat de l’oxigen del planeta, per la qual cosa es pot afirmar que els oceans són uns dels pulmons del món. Per a afrontar la gestió injusta dels mars, fa falta un “enfocament interdisciplinari” que no pot deixar de costat a la persona humana.

El P. Frédéric Fornos, SJ, Director internacional de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa (inclou el Moviment Eucarístic Juvenil) recorda que l’any passat, per a la Jornada Mundial d’Oració per la Cura de la Creació (#SeasonOfCreation), el primer de setembre, Francesc va cridar a protegir els ecosistemes marítims i “davant aquesta emergència —va subratllar el Papa— estem anomenats a comprometre’ns amb mentalitat activa, resant com si tot depengués de la Provisió divina i treballant com si tot depengués de nosaltres”. El P. Fornos va dir que aquest mes de setembre, Francesc convida a orar i actuar per la protecció dels oceans, i de manera especial crida els catòlics a recordar que “la nostra solidaritat amb la ‘casa comuna’ neix de la nostra fe. La Creació és un projecte de l’amor de Déu a la humanitat”.

20 Setembre, 2019
La trobada de la basílica de la Sagrada Família reforça la cooperació entre els directors de comunicació de grans empreses amb seu a Catalunya i l’Església Arxidiocesana de Barcelona