Pàgina d'inici > Noticies > CEE

Nova etapa a la CEE

Durant els propers dies, 80 bisbes renovaran, en Assemblea Plenària, els càrrecs de la Conferència Episcopal Espanyola

“Tienen Assamblea próxima: diviértanse”, va dir el Papa Francesc als bisbes espanyols en l’audiència del passat dilluns. Després de la visita ad limina, els 80 prelats espanyols es tornen a reunir, aquest cop a Madrid, per tal d’elegir els càrrecs de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE). El canvi està assegurat ja que tant el president de la CEE, Mons. Rouco Varela, com el vicepresident, Mons. Ricardo Blázquez, no poden renovar més en el temps els seus càrrecs.

En aquest mandat triennal, el Cardenal Sistach ha estat president la Comissió de Litúrgia i el bisbe Taltavull, president de la Comissió de Pastoral.

Mètode d’elecció

En total, 80 bisbes tenen dret a vot en aquesta assemblea: dos cardenals, 13 arquebisbes més l’Ordinari castrense, 53 diocesans i 11 auxiliars. La votació és secreta i cada votació va precedida d’un sondeig no vinculant. Per tal de ser escollit, s’ha d’aconseguir majoria absoluta. En el cas que en les dues primeres votacions ningú obtingués la majoria necessària,  el candidat de més edat seria escollit per al càrrec.

Nou president de la Conferència

Tots els càrrecs de la Conferència Episcopal Espanyola es renoven cada tres anys, a excepció del de Secretari General que és escollit cada cinc anys. Sense dubte, el canvi més significatiu i mediàtic es donarà en la presidència de la Conferència.

Mons. Varela ja ha complit el temps màxim en el càrrec, dos triennis, i per tant, no pot ser renovat de nou. De moment, alguns mitjans de comunicació apunten a tres possibles candidats: Mons. Blázquez, actual vicepresident que ja va presidir la CEE en el trienni 2005-2008; Mons. Juan del Río Martín, arquebisbe castrense i membre del Comitè Executiu; o Mons. Carlos Osoro, actual president d’Apostolat Seglar. Tanmateix, els 68 bisbes diocesans i l’Ordinari Castrense són elegibles i, no serà fins el dimecres al matí, quan se sàpiga oficialment el nom del futur president de la CEE per al proper trienni (2014-2017).

El mateix succeeix amb el càrrec de Vicepresident. Mons. Blázquez ja ha arribat al màxim del seu mandat i, per tant, algun altre bisbe diocesà haurà de substituir-lo. Per a la resta de càrrecs elegibles -membres del Comitè Executiu, presidents de cadascuna de les 14 Comissions Episcopals, de les tres Subcomissions i de la Junta Episcopal d’Assumptes Jurídics, a més dels membres del Consell d’Economia- a més dels bisbes diocesans també poden ser escollits els bisbes auxiliars.