Pàgina d'inici > Noticies > Vida Religiosa

Mons. Santiago Agrelo: “Déu ens reclama el lloc que li correspon”

Religiosos i religioses de Catalunya celebren la Festa Major de la Vida Consagrada amb l'arquebisbe de Tànger que analitza rol que la realitat els demana

Al voltant de cinc-cents religiosos i religioses de Catalunya es van concentrar a la Salle Bonanova per celebrar la festa major de la Vida Consagrada. Una trobada que va servir per analitzar la realitat que envolta avui dia tots els seus membres. El convidat d’honor, l’arquebisbe de Tànger Mons. Santiago Agrelo que va assistir expressament per l’ocasió, va presidir l’Eucaristia inicial i es va fer càrrec de la ponència central titulada Abriendo Caminos al futuro.

Veure la Glòria de Déu en allò petit

L’arquebisbe de Tànger, va dedicar la seva intervenció a profunditzar en el moment en que es troba la Vida Religiosa a Europa. Va insistir en que no s’havia de perdre energies tractant de “mantenir lo vell” i va exposar que si “s’hagués obtingut l’augment de vocacions que es volia hauria estat una desgràcia”, ja que haurien anat cap el mateix camí.

Segons Agrelo, aquesta situació només indica que és Déu que reclama el lloc que li correspon i que per tant els religiosos s’han de posicionar al lloc on els pertoca. Un lloc on la missió resideix en aquest mateix esperit de no poder abastir-ho tot, en “veure la Glòria de Déu en allò petit”, que és el que Ell els confia. Per dur a terme el designi de Déu en aquesta missió que els toca als religiosos cal encaminar-se cap els pobres, tal com s’explica a l’Evangeli, ja que tal com va afegir Agrelo “hem rebut la bona notícia per als pobres”.

Profetes de Déu

El Cardenal Lluís Martínez Sistach va ser l’encarregat d’obrir l’acte, en un discurs en que va agrair als religiosos i religioses per tot el “treball i el seguiment radical de Jesucrist”. Sou com flors de diferents colors i aromes en el jardí de l’Església, perquè es un estil de vida de la vida cristiana i sou com uns profetes que convideu a fer camí amb Jesucrist”, va dir.

Durant la seva intervenció, el Cardenal de Barcelona va destacar les paraules del papa Francesc en relació a l’Any de la Vida Consagrada, i que com aquest va dir s’ha de mirar el passat amb gratitud, mirar el present amb passió i el futur amb esperança. No amb el nombre del qual som o no som, o les obres més o menys eficaces que fem, sinó posant l’esperança en Jesucrist, actuant com a testimonis de l’alegria”.

“L’autenticitat d’allò petit”

El Pare Màxim Muñoz, president de la Unió de Religiosos i religioses de Catalunya (URC) va dedicar unes paraules als assistents, encarades als canvis que estan vivint totes les comunitats i congregacions a Europa, i que suposa. Aquest va destacar la disminució numèrica de les vocacions, la qual sembla anar en augment, però que alhora la vivència profunda de joia i confiança enmig de les dificultats permetrà “tenir la mirada lúcida i evangèlica que demana el moment en el qual es viu”. Segons va dir estem experimentant una reducció numèrica espectacular”. “Això ho podem viure només com una pèrdua o potser amb la nostàlgia d’altres temps millors, o ho podem assumir com l’oportunitat de posar tota la nostra confiança en Déu, que ens vol obrir a una nova realitat i cal col·laborar amb ell per a realitzar-la.

El president de la URC va animar a tots a no defallir pels canvis i a continuar actuant segons el rol que els pertoca, pot ser més senzill però ben evangèlic, més basat en l’autenticitat de vida de poques persones que en l’eficàcia del servei actiu en grans col·lectius. Tal com va explicar és el gran misteri que s’amaga en l’autenticitat de la petitesa.

Testimonis de vida consagrada

L’acte va comptar també l’aportació de 7 testimonis de diferents congregacions i comunitats. Cada un d’ells va posar l’exemple d’un dels aspectes capdavanters que envolten la Vida Consagrada: l’alegria, l’esperança, la missió, la fraternitat, la pregària, la perifèria i el profetisme. Aquests van ser marista Manuel Castillo, la dominica de l’Anunciata Rosa M. Picas, la vedruna Laura Riudavets, el franciscà Josep M. Massana, la carmelita descalça M. del Carmen Montcerdà, la Teresiana Viqui Molins, i el claretià Joan Soler.

També, entre acte i acte, es va intercalar la posada en escena de diverses peces de música clàssica interpretades per Laia Camps Farrés i el tenor Joan Martínez Colàs. A més a més, es va visionar un vídeo sobre la Vida Consagrada a Catalunya, des dels seus origiens fins a la seva presència en diferents marcs de l’actualitat.