Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Mons. Omella pren possessió com a Arquebisbe de Barcelona

El Nunci Apostòlic ha entregat el bàcul a Mons. Omella i l’ha convidat a seure per primer cop en la càtedra episcopal

Després de mes i mig des de l’acceptació de la renúncia del Cardenal Sistach, l’Església de Barcelona ja té nou pastor: Mons. Joan Josep Omella, qui ha pres possessió com a Arquebisbe aquest 26 de desembre, coincidint amb la festivitat de Sant Esteve protomàrtir. Acompanyat pel Nunci Apostòlic, pel Cardenal Sistach i pel Bisbe Auxiliar, Mons. Omella s’ha traslladat des del Palau Episcopal –on residirà a partir d’ara- fins a la Catedral a les 11.30h, seguit de centenars de fidels de la seva anterior diòcesi, que l’han seguit en tot moment cantant molt animadament. “Us presento el que des d’ara presidirà les celebracions litúrgiques en aquesta Catedral de la Santa Creu com Arquebisbe de Barcelona”, ha proclamat el Nunci, Mons. Renzo Fratini, davant l’aclamació dels milers de fidels que han omplert la Catedral.

Mons. Omella, nou Arquebisbe

El degà del Capítol catedralici, el Dr. Joan Guiteras, ha ofert a l’Arquebisbe electe  -a la Porta Santa de la Catedral- la relíquia del Lignum crucis, la Vera Creu, perquè la besés just a l’entrada principal de la Catedral. Posteriorment, tots els canonges de la Catedral han acompanyat a Mons. Omella a la capella del Santíssim, on ha resat durant uns minuts abans de fer efectiu l’inici del seu ministeri.

La celebració ha començat presidida pel Nunci, Mons. Fratini, tot i que les primeres paraules han estat de l’administrador apostòlic, el Cardenal Martínez Sistach, qui ha recordat que Mons. Omella ve “amb el desig de servir a tots els diocesans”: “L’Església diocesana de Barcelona vol estar amb vós (…)  Us desitjo un pontificat ple de fruits”. Després ha estat el torn del Nunci Apostòlic, representant del Papa Francesc, “l’animo a mantenir la seva actitud amb mans per acollir i cor per estimar a tots els barcelonins ja que al bisbe se’l jutja segons la seva capacitat de pastoreig. Espero que incentivi sempre l’esperança”. Mons. Renzo Fratini també ha aconsellat als fidels assistents que “viviu en sintonia amb el vostre nou arquebisbe”.

Un cop finalitzat el seu discurs, el Canceller de l’Arquebisbat de Barcelona, Mn. Sergi Gordo, ha llegit les anomenades lletres apostòliques, és a dir, el nomenament de Mons. Omella en llatí, que s’ha ensenyat al poble fidel assistent. Després de l’aclamació, el nou Arquebisbe s’ha posat de peu i ha rebut el bàcul, signe de presa de possessió d’una diòcesi. El Nunci també ha convidat l’Arquebisbe a assentar-se en la càtedra episcopal perquè pogués rebre a alguns representants de la comunitat diocesana, que li han manifestat obediència i respecte. Així, ha continuat la celebració de l’Eucaristia.

Escoltar i estimar

Un cop proclamat l’Evangeli, ha estat el moment d’escoltar per primer cop una homilia del nou Arquebisbe. Ha començat agraint a Déu, al Papa i a les esglésies on ha servit la seva trajectòria episcopal. I ha continuat donant també les gràcies al seu predecessor, el Cardenal Sistach, present al seu costat: “Que Déu l’acompanyi en la seva nova etapa de retir, de jubilació. Estic segur que seguirà essent per a tots nosaltres, els barcelonins, una icona vivent del Bon Pastor”.  A partir de tres icones bíblics, l’Arquebisbe de Barcelona ha volgut explicar com serà el seu ministeri a la diòcesi tot i que abans ha donat una pista: “Vull escoltar-vos, compartir els goigs i els sofriments que us aclaparen; vull caminar amb vosaltres en la recerca de la llum que ve del Senyor i que ens empeny a ser testimonis humils i valents enmig d’aquesta societat del segle XXI”.

La primera icona bíblica és del Gènesi. Concretament, relativa a Abraham: “Com ell, m’he posat en camí cap a una terra i cap a una comunitat que he de començar a conèixer per poder estimar-la amb tot el meu cor. Aquest camí vull fer-lo lliure de prejudicis, amb un cor obert i unes oïdes atentes”. El segon passatge que ha destacat Mons. Omella és del llibre de Jeremies: “Com aquest profeta, sento que aquesta missió que se’m confia és molt gran i que les meves capacitats i les meves forces són molt limitades. I sento en el meu cor molt de temor i tremolor”. Ja per últim, la tercera icona és de l’Evangeli de Sant Joan que diu “Segueix-me”: “Us convido, estimats diocesans, a reprendre amb entusiasme l’enviament de Jesús”. L’homilia ha finalitzat amb un sonat aplaudiment.

Gairebé 60 bisbes

La celebració, que va finalitzar amb el cant del Virolai, va comptar amb l’assistència de gairebé 60 bisbes i arquebisbes de tota Espanya. Cal destacar la presència de Mons. Ricardo Blázquez, president de la Conferència Episcopal Espanyola, entre tots els assistents.