Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Mn. Bérchez: “Per quaresma s'ha de cremar en tu el que no et deixa avançar cap a la fe”

El Delegat Diocesà de Joventut ha parlat sobre els orígens i el significat d’un dia especial per l’Església Catòlica com és el dimecres de cendra

El Delegat Diocesà de Joventut, Mn. Bruno Bérchez, ha parlat sobre un dia especial per l’Església Catòlica com és el dimecres de cendra. Des del claustre del Seminari Conciliar de Barcelona, Mn Bérchez aprofundeix en aquest dia que inicia els temps de quaresma.

Després de la homilia es beneeix la cendra i s’imposa al cap en forma de creu a tots els feligresos acompanyada d’una frase: de la pols vens, i de la pols tornaràs. “És un dia de dejuni i abstinència. Tota l’església comença aquests 40 dies que són una preparació per la Pasqua, la mort i la resurrecció de Jesús”, ha apuntat Mn. Bruno.

Orígens

“Es tracta d’una celebració molt antiga, provinent de la època dels romans. Convertir-se significava un canvi de vida radical. A vegades hi havia batejats que tornaven a caure en pecats. Aquests cristians, que venien de l’orde dels penitents, havien de fer penitència per demostrar que volien convertir-se”, ha relatat Mn. Bruno.

Així doncs, quan començava aquesta penitència, tota la comunitat pregava per ells i se’ls imposava la cendra al cap, volent demostrar que es convertien de veritat. Era un gest exterior que demostrava una conversió interior.

Significat de la cendra

“Quaresma és un camí on s’ha de cremar un cosa en tu, tot allò que no és important, que realment no et deixa avançar cap a la fe, cap a Jesús, que no et deixa créixer”, ha remarcat Mn. Bérchez.

La cendra bíblicament té un sentit molt important. Quan un volia pregar a Déu perquè li fes cas, es posava cendra al cap, es vestia amb roba de sac, i aquesta era la forma de pregar a Déu. “Em poso cendra per dir que vull que aquest temps sigui per prendrem en serio la vida”, ha afegit el Delegat Diocesà de Joventut.

“Quan un diu: “bé, això són coses simbòliques”, jo sempre contesto, la vida són símbols.  A vegades, no ens cal inventar-nos símbols, si Déu te’ls dóna, aprofita’ls”, ha conclòs Mn. Bérchez.