Pàgina d'inici > Noticies > Joventut

Més d’un centenar d’agents de pastoral d’arreu de Catalunya es troben per celebrar la primera jornada Interdiocesana de Joventut

El passat dissabte 9 de maig, més d'un centenar de d'agents de pastoral de joves es van reunir al Seminari Conciliar de Barcelona per participar a la primera jornada interdiocesana de joventut

El passat dissabte 9 de maig, més d’un centenar de d’agents de pastoral de joves- catequistes, monitors, responsables de la pastoral de les escoles, entre d’altres – es van reunir al Seminari Conciliar de Barcelona per participar a la primera jornada interdiocesana de joventut, que portava per nom “Cridats a quelcom gran”, com va dir el Papa Joan Pau II. La jornada, on van haver-hi moments de pregària, de motivació i de compartir en grup, va tenir un to familiar i distès, on tots els participants van sentir-se a gust.

Com acompanyar als joves d’avui dia

La trobada va iniciar-se amb la presentació per part del director del SIJ i delegat de joventut de Barcelona, Mn. Bruno Bérchez, convidant a tots els assistents a que aprofitessin la jornada i agraint-los la seva tasca en el dia a dia. Després de la pregària, en Lluís Plana, delegat de joventut d’Urgell, va donar pas a la xerrada principal del dia: Com acompanyar als joves d’avui dia.

Aquest tema, que tant preocupa als acompanyants de joves, va ser enfocat des de la perspectiva del Coach Carlos Andreu, amb molts anys d’experiència en motivació de diferents grups. El punt de vista d’en Carlos va donar molts ànims als assistents. Fent preguntes que interpel·laven directament a les seves vides, com per exemple: “¿Cuales son los dioses que tienes?” i convidant-los a que “a los zombis que tengáis cerca de vosotros, los echáis de aquí, mandarlos fuera”.

El decàleg

Més tard, els delegats de Sant Feliu i Terrassa, Carles Muñiz i Mn. Xavier Farrés, van presentar el decàleg del bon acompanyant, un document elaborat per tots els delegats pensat per a donar pistes als agents de pastoral de joves. Va ser un moment on els participants van poder refermar allò que d’alguna manera ja sabien i ho van agrair.

Segons el decàleg, el bon acompanyant és aquell que té en compte la sèrie de punts següents:

1. Porta a jesús. Jesús és l’horitzó, és l’objectiu. Què jesús li ha canviat la vida i el que vol és ajudar als joves a que el descobreixin.

2. Prega i celebra la fe. Sap que no depèn només d’ell, sinó d’ell. Persona de pregària, que confia, que prega pels joves i que alimenta la seva fe amb els sagraments. Sap que no podrà donar allò que no té. L’eucaristia no és per ell un simple compliment.

3. Escolta. Que s’interessa pels joves, que observa, que dialoga, que es preocupa pel que els hi passa, i que abans de parlar, escolta molt al jove.

4. És pacient. Sap que l’acompanyament és un procés que porta els teus temps. Que aquests temps, en realitat, els porta déu. Busca allò que li convé al jove en cada moment del procés.

5. És un testimoni. No es tracta de ser perfecte, però si intentar ser coherent amb allò que viu i diu. I de viure amb alegria la fe que es vol transmetre.

6. Estima als joves. El que li motiva és el bé dels joves i per això els veu amb ulls de misericòrdia. Però alhora, es capaç de veure allò que poden arribar a ser. Té esperança en ells i hi confia.

7. És del nostre temps. Parla i entén el llenguatge dels joves. Ha sigut jove abans i, per tant, es fa càrrec del que significa ser jove.

8. Es forma. A nivell de continguts, per intentar comprendre millor la fe que vol transmetre; a nivell de metodologies i recursos, perquè els joves puguin fer-se seu allò que se’ls hi està transmeten.

9. Se sap enviat. Per una comunitat, per l’església. No va per lliure, sinó que sap que té una missió donada per una comunitat parroquial i diocesana.

10. Propicia experiències. Fa tot el possible per a que joves facin experiència de fe; això vol dir acompanyar-los a viure experiències i fer-ne un seguiment.

El moment de compartir

Finalitzada la presentació del decàleg, va arribar el moment de compartir. Tot fent un vermut, els assistents es van reunir al claustre del Seminari per compartir d’una manera distesa allò que els havia cridat més l’atenció de les dues xerrades.

A la tarda els assistents es van dividir en diferents grups on podien escoltar el testimoni d’un acompanyant en alguna realitat del món social actual: un director d’esplai, un professor d’educació física, un empresari o una formadora de monitors, entre d’altres. Posteriorment, els delegats van fer una petita introducció de com Jesús acompanyava, en aquest cas, a Pere.

Després d’haver fet un recull de les opinions dels participants, es va celebrar l’Eucaristia presidida pel Bisbe Francesc Pardo, bisbe responsable de la pastoral de joventut de Catalunya i Balears i bisbe de Girona, i es va concloure la jornada amb ganes de poder repetir l’experiència l’any vinent.