Pàgina d'inici > Noticies > Educació

Més de 400 persones s’apleguen en la X Jornada de Mestres i professors de religió

L’acte va incloure prop d’una desena de tallers i va comptar amb la presència del president del Consell Escolar de Catalunya, Lluís Font

El passat dissabte, 9 d’abril, prop de 400 persones van omplir la sala d’actes del col·legi La Salle Bonanova de Barcelona per participar a la 10a Jornada de Mestres i Professors de Religió de les diòcesis amb seu a Catalunya, que organitza conjuntament la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC).

Tasca imprescindible per als professors de religió

“La vostra feina és més necessària que mai en un món cada cop més plural i divers, i és a les vostres mans contribuir a una societat cohesionada amb el vostre bagatge cultural, el de la tradició judeocristiana”. El president del Consell Escolar de Catalunya, Lluís Font -en representació de la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz- va arrencar el seu parlament de benvinguda tot animant els mestres i professors de Religió Catòlica a seguir exercint la seva “tasca imprescindible” perquè, davant els problemes que afecten Europa, “quina és l’alternativa per als joves, la buidor o la creença i l’esperança?”. Font va exhortar els docents a sembrar l’esperit crític en els seus alumnes per tal que no siguin arrossegats vers “moviments tòxics”. Font també va fer una crida a per “fixar-nos més en la geologia que no pas en la geografia”, perquè la segona només es refereix a “allò aparent, a l’epidermis”, i no té en compte l’ètica i la moral dels joves, vers la qual hem d’adreçar ja la mirada, vers el més profund de l’ésser humà”.

Unir als alumnes a través de la religió

En la mateixa línia es va expressar el director general d’Afers Religiosos, Enric Vendrell, que va assenyalar que la “pluralitat religiosa fa palesa la importància de l’escola i de la classe de Religió, perquè allà on conviuen diverses confessions és on es construeix una societat cohesionada i, per tant, una societat sana”. Vendrell va incidir en la capacitat de l’escola per “unir” alumnes de diversos orígens culturals i va destacar que “moltes famílies, independentment del seu credo, volen que els seus fills tinguin uns coneixements mínims d’altres confessions”.

En el seu parlament, el secretari general de la FECC, P. Enric Puig, es va felicitar pels deu anys de celebració de la jornada (“una xifra que comença a fer respecte”) i va recordar que, enguany, la trobada s’emmarca en l’Any de la Misericòrdia. “L’encíclica Laudato Si’ del Papa Francesc té un missatge educatiu absolut que no es basteix simplement sobre teories, sinó que demostra estar amatent a la realitat, ben arrelat a la terra i a la tradició”. El P. Enric Puig va cloure el seu discurs tot agraint a les editorials la presència, “ja que fan possible aquesta jornada amb el seu bon fer”.

Complement d’educació per als infants

Mon. Jaume Pujol, president del SIERC i de la Conferència Episcopal Tarraconense, va fer referència en el seu discurs a l’exhortació apostòlica del Papa Francesc del passat 8 d’abril sobre l’educació dels fills. “L’escola no substitueix l’educació dels pares, sinó que la complementa”. Va destacar també el paper que l’escola té a l’hora de proporcionar formació ètica i moral als joves” i es va felicitar pel “recorregut de la jornada, que ha estat celebrada ja gairebé arreu del territori,  en indrets tan diversos com Tortosa, Vic, Reus, Lleida, Montserrat o Andorra.

Per fer canvis es necessita motivació

La jornada va arrencar amb la conferència de Llorenç Puig, sj, Una crida a un canvi personal, cultural i social: els reptes de la Laudato Si’, en què va exposar com pot ser d’útil l’encíclica ecològica del papa Francesc per treballar la fe a classe. “El papa Francesc ens recorda la relació entre els problemes socials i ecològics i afirma que tots dos tenen un mateix origen: la nostra separació del món, la nostra avidesa, la força dels poders econòmics i financers que cerquen els resultats immediats”. En opinió de Puig cal, segons el Papa, “plantejar un itinerari ètic i espiritual per canviar la nostra manera de veure el món, les nostres relacions amb els altres i la resta de criatures”. El papa Francesc “ho expressa dient que tot canvi necessita motivacions i un camí educatiu, i l’escola pot i l’hauria de proporcionar”, va concloure Llorenç Puig a la seva xerrada.

A banda de la ponència inaugural i els discursos institucionals, la jornada es va completar amb una vuitena de tallers, gràcies al patrocini de les editorials Baula, Edebé, Claret i Cruïlla, i que van abordar temes tan diversos com Problemes de connexió a la classe de Religió?; Intel·ligència espiritual a través de la música i el cinema; Torna’m a explicar una paràbola!; Passat, present i futur de la classe de Religió; Tendències metodològiques en l’Ensenyament de la Religió; Celebrem la Misericòrdia a l’Escola!; La cantimplora d’en Marcel i Ramon Llull o la imitació de l’altre.

Després de la pausa per dinar, la jornada es va reprendre amb l’espectacle musical Miseri-cor-dia: El secret dels 10 manaments (a càrrec de Peio Sánchez, Xavier Morlans i Antoni Olaf), que finalment va donar pas a l’Eucaristia, presidida per l’arquebisbe de Barcelona Mons. Joan Josep Omella, amb la qual es va finalitzar la Jornada.

T'interessarà ...

El més llegit