Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona > Càritas

Més de 1.000 nens necessitaran ajut per aquest curs escolar

Càritas Diocesana demana a l’administració que augmenti el número de places guarderia i doni més beques als alumnes

L’escola ja ha començat, i amb motiu de la tornada a les aules, Càritas Diocesana de Barcelona ha volgut remarcar que aquest curs no no serà el mateix per a tots. Són moltes les famílies que no compten amb prou recursos per garantir l’alimentació dels seus fills durant l’horari lectiu, adquirir material escolar, realitzar activitats extraescolars, pagar la quota escolar o l’escola bressol. En conseqüència, molts infants veuen vulnerats els seus drets, i això els situa en una posició de desigualtat.

Segons afirma l’adjunta a l’Acció Social de Càritas Diocesana de Barcelona, Mercè Darnell, “no es preveu que el curs que avui comença sigui diferent de l’anterior”. “Estem preparats per ajudar a un nombre similar de famílies durant el curs 2017-2018”, ha dit. En aquest context i durant el curs 2016-2017, Càritas Diocesana de Barcelona ha ajudat 631 famílies en despeses relacionades amb infància, 257 més que durant el curs 2015-2016. L’ajuda prestada als 1.085 infants d’aquests famílies ha representat una despesa de 320.000€, 140.000€ més que en relació a l’any passat.

Aquesta situació s’explica per l’índex de pobresa severa a Catalunya, que l’any 2016 afectava un 9% de la població (situat en un 7% abans de la crisi). Un 47% de les llars ateses per Càritas Diocesana durant el 2016 són famílies amb infants, i en la majoria de casos la situació d’aquests nens i nenes vulnerables és fruit d’una pobresa severa que afecta a tots els membres de la llar. No comptar amb una feina o amb un sou digne comporta no tenir prou ingressos, i això provoca una situació d’exclusió social que repercuteix negativament en l’educació dels nens i nenes.

D’altra banda, s’ha garantit que entorn de 350 nens i nenes hagin pogut participar en reforços escolars durant el curs 2016-2017, amb un increment de l’11% respecte el curs anterior. Des de l’entitat assenyalen com una de les preocupacions més significatives la dificultat per compaginar la vida laboral i la familiar, ja que els nens i nenes en situació vulnerable passen molt poc temps amb els seus pares i mares que han de deixar-los amb tercers. Per aquest motiu, la intervenció amb els infants ha d’anar acompanyada d’un suport als pares i mares per conciliar vida personal i familiar i poder accedir al mercat laboral adaptat a les seves possibilitats, seguida d’una política real d’accés a l’habitatge.

És necessari per solventar la situació, l’ajut de l’administració, a la qual Càritas demana que “l’educació dels infants sigui una prioritat de manera que no hagi de dependre de la capacitat d’inversió en l’ensenyament dels pares”. Càritas Diocesana de Barcelona apunta que totes aquestes mesures han de servir per reduir el fracàs escolar, l’absentisme escolar i l’abandonament prematur de l’escola, i defensen que és imprescindible l’accés dels infants a l’oci, l’esport i l’atenció extraescolar (reforç escolar i psicològic), reduint les barreres econòmiques i socials i promovent la participació de les famílies, ampliant les competències parentals i la comunicació entre pares i fills.