Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

20 anys del menjador social “El Pa de Sant Oleguer”

Aquesta iniciativa de la parròquia de Santa Maria Reina assisteix actualment prop de 200 persones gràcies a la cooperació i el treball en equip

Fotografies: Borràs Camps

Aquest cap de setmana el Cardenal arquebisbe de Barcelona Joan Josep Omella va presidir la celebració amb motiu del XX Aniversari del menjador social “El Pa de Sant Oleguer” a la Parròquia de Santa Maria Reina. L’acte va tenir lloc el Diumenge III de Quaresma. Entre els principals concelebrants, hi havia el rector de la parròquia, Mons. Jaume González Agapito, principal impulsor de la iniciativa.

El temple va quedar ple. Gent asseguda als bancs, a les escales, de peu al fons i al lateral de la nau. Acudien per donar les gràcies a Déu, per aquest servei que la parròquia va iniciar fa vint anys.

Inicis

La iniciativa va començar un 1 d’octubre de 1997. El rector va acollir els pobres a casa, des d’on es van cuinar i servir els primers àpats. Uns mesos després, el menjador obria les seves primeres instal·lacions, amb l’ajut dels feligresos i voluntaris.

“Des d’aquests inicis – explica l’impulsor del menjador i el rector, Mons. Jaume González Agápitola resposta dels col·laboradors, dels amics, dels simpatitzants i dels mateixos necessitats ha estat estupenda, pel nombre, pel tarannà de la col·laboració i per l’ambient que s’ha creat“.

Al llarg d’aquests 20 anys de recorregut, el menjador ha anat evolucionant. Tot i trobar-se amb dificultats, com l’incendi que va patir el juliol del 2006, el qual va afectar totes les instal·lacions, l’empenta parroquial l’ha tirat endavant. Després de l’incident, el servei va reobrir més gran i més bonic. Des de llavors el projecte ha continuat creixent adaptant-se a les necessitats socials. La cooperació i el servei del voluntariat fa que cada dia sigui possible que els més necessitats d’aquest arxiprestat (Sarrià-Sant Gervasi, Vall Hebrón i Gràcia) puguin tenir un plat a taula amb condicions.

Cooperació i organització

Avui dia, segons explica el director del menjador social, Paco Luque, s’acull entre 150 o 200 comensals diaris. “Tots els que assisteixen al menjador són rebuts personalment i amb un gran somriure pels voluntaris que col·laboren amb la iniciativa”, explica el Paco. Aquest assegura que “si s’ha arribat fins on estem ara, és gràcies a l’Esperit Sant”. “Tenim entre 8 i 10 voluntaris diaris que ens permeten obrir el servei d’àpats cada dia de la setmana, menjars que es cuinen i es serveixen al moment”, afegeix.

Homilia

El cardenal Omella va agrair la tasca que durant els vint anys han dut a terme els voluntaris i responsables del menjador. “Una acció encaminada a testimoniar el missatge de Jesús. A donar exemple d’allò que demana l’Evangeli. Això és sortir a les perifèries i l’ajut als més necessitats”.

Omella va destacar que de vegades l’acció del voluntariat pot semblar desapercebuda al dia a dia, però els fruits que dóna i el resultat de cooperació no.

Va aprofundir en la figura de Sant Oleguer (s. XII), un dels primers bisbes de la diòcesi, fill de Barcelona, el cos del qual reposa a la Catedral. Una persona pietosa i humil, que va destacar pel seu arrelament al poble i als estaments eclesiàstic.

Dinar

Després de la celebració el cardenal va saludar les responsables i a una gran part de la feligresia de tu a tu. Tot seguit, tots van continuar la celebració amb un àpat de germanor al mateix menjador social del Pa de Sant Oleguer, on es va dibuixar ambient d’alegria, fraternitat i orgull per aquests anys viscuts i pels que vindran.