Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona > Educació

Les escoles parroquials aposten per un sistema educatiu inclusiu

La Fundació Escoles Parroquials celebra la jornada “Construint futur” dedicades a les seves escoles d’educació especial

Les escoles parroquials reivindiquen l’educació especial com a eina d’inclusió social de les persones amb diversitat funcional. Aquesta ha estat una de les conclusions de la jornada “Construint futur” organitzada per la Fundació d’Escoles Parroquials de l’Arquebisbat de Barcelona (FEP), aquest divendres dia 10 de novembre al CaixaFòrum de Barcelona. La trobada també ha servit per mostrar bones pràctiques de les cinc escoles d’Educació Especial de la FEP I reconèixer els centres educatius com un recurs imprescindible per dur a terme aquesta inclusió social.

Climent Giné, professor emèrit de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, i Jaume Miró, professor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, ponents de la jornada, coincideixen en la importància d’un canvi de mentalitat en el model educatiu. Sovint la mirada va dirigida a canviar les capacitats de l’alumne, i no pas a una millora del conjunt de la classe. Així doncs, incloure un estudiant amb diversitat funcional a l’aula hauria de ser percebut com un avanç per l’escola.

Un llarg camí per recórrer

Tal com diu Giné, s’ha passat de “les dificultats en la participació a l’aprenentatge i del dèficit a la possibilitat de fer una cosa”. Tot i així, encara queden alguns reptes per assolir en el futur. Miró reconeix que els centres d’educació especialitzada necessiten actualitzar els programes educatius, revisar metodologies o obrir-se a noves propostes de col·laboració amb centres ordinaris, entre d’altres. Per la seva banda, Giné apunta com a reptes la necessitat de trobar un lloc en un sistema inclusiu i la importància d’ajudar a les persones amb diversitat funcional a participar en la comunitat

Bones pràctiques de les escoles

La jornada, que va adreçada als equips psicopedagògics i professionals vinculats al món de l’ensenyament, també ha comptat amb la participació de cinc centres de la Fundació Escoles Parroquials. Les escoles han mostrat els seus projectes inclusius que tenen com a objectiu promoure el treball en grup, la responsabilitat o l’empatia dels seus estudiants amb diversitat funcional.

A l’Escola Nostra Senyora de Montserrat els alumnes són monitors de jocs de nens d’altres escoles. L’Escola d’EP i ESO Mare de Déu de Montserrat utilitza l’escenoteràpia o actuació teatral com a activitat terapèutica. A l’Escola La Sagrera han d’organitzar un torneig de futbol per a alumnes d’escoles ordinàries, apadrinats per la Fundació Cruyff. Els estudiants de l’Escola d’Aprenents col·laboren amb una llar d’avis on els donen suport a través de tallers de memòria i jocs. Finalment, l’Escola Professional Mare de Déu de Montserrat realitza debats per tal d’assolir un benestar emocional i inclusió social.

La jornada ha comptat amb la particiació de més de cent vint professors, el president de la FEP, Ignasi Garcia i Clavel i el secretari general de la Fundació Escola Cristiana, Enric Puig.

T'interessarà ...

El més llegit