Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

L'acompanyament i l'acompanyant, en el segon dia del Simposi del CCEE

La jornada de dimecres culmina amb una vetlla de pregària a la parròquia de Santa Anna, organitzada per joves de Barcelona

El Simposi sobre joves, organitzat pel Consell de Conferències Episcopals d’Europa (CCEE), la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) i l’Arquebisbat de Barcelona, ha celebrat la segona jornada de treball.  L’acompanyament (a la sessió del matí) i l’acompanyant (a la sessió de la tarda) han estat els temes que han centrat les sessions.

L’experiència de ser acompanyats

El vicepresident de la CEE, cardenal Antonio Cañizares, presidia a les 9.00 h. les Laudes amb les que començava la jornada.

Seguidament, a les 9.30 h., es celebrava la primera sessió de treball amb el títol: Els joves i l’acompanyament. Han sortit a la tribuna d’oradors Jona Draçini (Albània), musulmana convertida al cristianisme que ha manifestat: “Estic segura que Jesucrist ha abraçat tot cor humà, d’aquells que van viure en el passat, dels que viuen avui i de tots els que viuran en el futur”; Mate Szaplonczay (Hongria), seminarista catòlic grec, ha incidit en “la importància d’escoltar. La gent jove desitja ser escoltada i ser preguntada sobre les sevs pròpies opinions” per la qual cosa a més necessiten bons exemples i suport “creant grups parroquials i petites comunitats“; Carlota Cumella (Barcelona), d’un grup parroquial; i Simon Janssen (Països Baixos), de la comunitat d’Emmanuel, qui ha valorat com “l’amistat em va ajudar a comprendre que, encara que era l’únic catòlic en el meu institut, jo no estava sol: hi havia molts amics amb els que jo sabia que estàvem vivint les mateixes coses“. Aquests quatre joves, des dels seus diferents contextos europeus, han aportat la seva reflexió sobre l’acompanyament a partir de la seva pròpia experiència de ser acompanyats.

Seguidament ha tingut lloc una taula rodona sobre l’acompanyament a la persona, acompanyament que s’ha de perllongar durant tota la vida. La sessió ha estat presidida per Mons. Jean-Claude Hollerich, arquebisbe de Luxemburg. En la introducció ha assenyalat que “aquesta és la missió que l’Església comparteix amb Crist: ajudar les persones a ser salvades. Com a bisbe, com a sacerdot o com a laic, he de treballar per a la salvació de les persones que trobem i amb les persones que Déu fa que ens trobem“. En el diàleg han participat un responsable de cada un dels sectors implicats en el Simposi: AgnÄ— PinigienÄ— (Catequesi), Ernesto Diaco (Ensenyament), Šimo Maršic (Universitats), Paul Metzlaf (Joves) i Christopher Jamison (Vocacions).

La sessió matinal s’ha tancat amb la celebració de l’Eucaristia, en la qual s’ha demanat de manera especial per les vocacions. Per això, ha presidit Mons. Òscar Cantoni, bisbe de Como i president de la Comissió del CCEE per a les Vocacions. A la celebració s’han presentat els testimonis vocacionals d’una religiosa i un seminarista.

L’acompanyant

Què és necessari per a un bon acompanyament? Com podem mantenir-nos oberts en l’acompanyament, respectant la llibertat humana? A aquests interrogants ha contestat, en la primera sessió de la tarda, la Gna. Lola Arrieta, carmelita de la Caritat Vedruna i membre de l’Equip Ruaj. En la seva intervenció ha assenyalat que “els joves no busquen l’acompanyament però quan se surt a l’encontre acullen aquest acompanyament i es sorprenen: jo no sabia que es podia compartir. Si realment ens troben com a testimonis tard o d’hora podem dialogar amb ells (…) Emaús és avui paradigma d’Església en sortida” ha conclòs.

Al final d’aquesta sessió, s’han projectat tres vídeos en els quals es recollia l’experiència d’uns pares des d’Anglaterra; l’entrenador d’un equip de futbol portuguès, Fernando Santos; i d’un responsable dels Scout a Romania.

S’han tancat les sessions de treball amb el treball per grups, distribuïts per idiomes. Un temps per compartir experiències i buscar en comú nous camins per afrontar l’acompanyament.

Vetlla de pregària

La jornada de dimecres ha culminat amb una vetlla de pregària a la parròquia de Santa Anna, amb els joves de Barcelona que han estat els organitzadors de la celebració. Els participants del Simposi van passar del Seminari Conciliar a la parròquia Santa Anna, que va acollir l’esperada vetlla de pregària dels bisbes, cardenals, monges pastors, laics i entre aquests els protagonistes del simposi joves. Tots plegats van viure un moment de pausa i reflexió per demanar per a tots els joves d’Europa i per trobar aquesta connexió necessària perquè els pastors connectin amb l’església del futur.

“Jo crec que estem en un moment que hi ha molta pressió i està bé que algú es pari, i digui: avui resarem per vosaltres”. Explica la Carlota Comella una de les joves participants en el Simposi. En la mateixa línia Mons. Michel Remery, el vicesecretari de les conferències episcopals Europees i el que va introduir la sessió, va ressaltar la necessitat d’aquesta trobada per tal que la pregària de grans i joves connecti amb Crist. “És una trobada amb Déu i amb els joves, a qui volem acompanyar”, explica Remery. “És un intercanvi, nosaltres que acompanyem els joves no podrem fer-ho si no ens trobem amb Jesús, va afegir.

Mons. Joan Enric Vives, bisbe d’Urgell, va assistir a la vetlla que va ser el seu primer acte com a responsable de la Comissió de Seminaris i Universitats de la CEE. Aquest va iniciar la vetlla amb el Santíssim, durant la qual els joves de la diòcesi es van dirigir a Déu perquè, a través, del seu amor aculli a tots aquells que pateixen, a aquells que no l’han trobat encara i perquè els joves connectin amb els pastors a través de l’amor de Déu.

La informació completa i actualitzada d’aquest simposi es pot trobar a la web