Pàgina d'inici > Noticies

La Facultat de Filosofia commemora Ramon Llull

La Facultat de Filosofia de Catalunya (URL) ha celebrat aquest dimecres la festivitat del beat Ramon Llull, patró de la universitat, a la sala d’actes del Seminari Conciliar de Barcelona. Presidida pel rector Josep M. Garrell, ha comptat amb les intervencions del degà de la Facultat, Dr. Jaume Aymar, i del catedràtic de pedagogia de […]

La Facultat de Filosofia de Catalunya (URL) ha celebrat aquest dimecres la festivitat del beat Ramon Llull, patró de la universitat, a la sala d’actes del Seminari Conciliar de Barcelona. Presidida pel rector Josep M. Garrell, ha comptat amb les intervencions del degà de la Facultat, Dr. Jaume Aymar, i del catedràtic de pedagogia de la UB, Dr. Conrad Vilanou. A més, s’ha presentat el llibre Verdaguer reavaluat. El fons de la Biblioteca Pública Espiscopal de Barcelona.

Abans de res, missioner

El Dr. Jaume Aymar, degà de la Facultat de Filosofia, ha realitzat una breu intervenció en què ha destacat que “el beat ens reuneix en tant que comunitat universitària”. Aymar ha recordat que el 2016 farà set-cents anys de la seva mort i que el procés de canonització segueix avançant: “Llull va ser principalment missioner, i molt en la línia de la Evangelium gaudium que acaba de publicar el Papa sobre la naturalesa missionera de l’Església”.

“Europa és una unitat espiritual i un a priori pedagògic”

El Dr. Conrad Vilanou, per la seva banda, ha dissertat sota el títol La via pedagògica europea: Llull i la Doctrina pueril. En primer lloc, s’ha referit als mestres: “Així com els pares donen la vida biològica, els professors donen l’espiritual”, i ha insistit en diverses ocasions en què la història pedagògica d’Europa s’ha format mitjançant la confluència de la cultura clàssica i de la tradició cristiana, el que ha constituït “un a priori pedagògic”.

Postmodernitat que omet la història

El Dr. Vilanou ha estat crític amb l’actual postmodernisme pedagògic al assegurar que aquest construeix i refunda sense història, “imposant al subjecte que no depèn del passat”, però “no es pot pensar al marge de la història, perquè la història ens posseeix i som en funció d’ella”. El catedràtic ha lamentat que s’eduqui sense referències a qui som, al nostre passat i tradició.

Doctrina exhortativa, no impositiva

La intervenció de Vilanou s’ha tancat destacant que la Doctrina pueril que va escriure Ramon Llull com a camí pedagògic dels 8 als 13 anys d’edat “circula en tots us circuits científics i s’ha traduït al castellà, anglès, francès, italià i occità amb edicions crítiques de primer nivell”. Vilanou ha destacat que l’èxit actual de les tesis de Llull en el terreny pedagògic es deuen al fet que “no és una doctrina impositiva, sinó exhortativa”.

T'interessarà ...

El més llegit