Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

La Conferència Episcopal entrega a Càritas una ajuda de més de 6 milions d'euros

La Comissió Episcopal de Pastoral Social ha fet públic, conjuntament amb Càritas Espanyola, el Missatge per a la festivitat del Corpus Christi, Dia de la Caritat, que aquest any porta el títol “Construïm espais d'esperança” , el 22 de juny

Durant la roda de premsa, celebrada avui 2 de juny a la seu de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), el Bisbe de Calahora i La Calzada – Logroño i President de la Comissió Episcopal de Pastoral Social, Mons. D. Juan José Omella; el Secretari General i Portaveu de la CEE, D. José Maria Gil, i el President de Càritas Espanyola, D. Rafael del Río, han convidat a obrir els ulls al patiment dels nostres germans més pobres a construir junts espais d’esperança.

Construïm espais d’esperança

Els bisbes de la Comissió Episcopal de Pastoral Social, conviden, des de “el misteri d’amor i d’esperança, que és l’Eucaristia” a tota la societat espanyola, a tots els cristians, i de manera especial a quants treballen en l’acció caritativa i social, “a obrir els ulls al patiment dels més pobres” i a “escoltar el clam dels pobles que pateixen gana i a construir junts espais d’esperança”.

Però la caritat, subratllen, “comença per obrir els ulls a la realitat”. Una realitat “que es pot mirar i valorar de diferents maneres”. Podem veure-la “des del benefici de les grans empreses, des del fluir dels préstecs bancaris, des dels interessos del mercat, des de la reducció del dèficit i els resultats macroeconòmics”. Però també podem llegir-la “des del nombre d’aturats, des dels rebutjats pel sistema, des de les rendes mínimes, des dels índexs de pobresa, des de les retallades dels drets socials”.

Els bisbes, seguint la proposta del Papa Francisco, volen veure la realitat “amb els ulls de Déu” i des del costat dels pobres. Així, alerten sobre alguns indicadors que els semblen preocupants, entre ells, “l’augment progressiu de la desigualtat, per la reducció dels serveis socials, per les dificultats per accedir a l’habitatge, per la baixada en el nivell mitjà de la renda, per l’índex creixent de la pobresa infantil”, situacions davant les quals “no podem quedar inactius ni sumits en la indiferència i el desànim”.

Això, avui dia, es tradueix en la necessitat de “construir espais que siguin germen d’un futur diferent i generin esperança”. Per aconseguir-ho, els bisbes conviden, enmig d’una societat asfixiada per la crisi, a un canvi en els hàbits alimentaris evitant el seu desaprofitament; a defensar els drets dels més pobres encara a costa de renunciar els més afavorits a alguns dels seus drets; a crear una nova mentalitat que ens porti a pensar en termes de comunitat i a donar prioritat a la vida de tots sobre l’apropiació indeguda dels béns per part d’alguns; a contribuir a una economia al servei de l’ésser humà, no dels diners i el mercat; i a promoure el desenvolupament integral dels pobres i cooperar per resoldre les causes estructurals de la pobresa.

Els bisbes assenyalen que Càritas vol “ajudar-nos a prendre consciència del gran paper que juguem cada persona, cada família, cada comunitat, en aquest moment de la història”. I conclouen el seu missatge amb unes paraules del Papa: «no us deixeu robar l’esperança» i animant, des del misteri de l’Eucaristia, “en aquest moment de la nostra història, a mirar la realitat des dels pobres, a escoltar el seu clam i a generar cada dia petits espais d’esperança”.

Gairebé 26 milions d’euros en sis anys

Al mateix acte de presentació del Missatge, el Secretari General de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), D. José María Gil Tamayo, ha fet entrega al President de Càritas Espanyola, D.Rafael del Rio Sendino, en nom de la CEE, d’una ajuda econòmica per valor de 6.060.000 euros. Amb aquest gest, es fa efectiva l’aportació extraordinària que va aprovar l’Assemblea Plenària el passat mes de novembre, amb càrrec als pressupostos de 2014.

Aquest any, l’esmentada aportació ascendeix a 6.060.000 euros, la qual cosa suposa el 2,4% del Fons Comú Interdiocesà i un increment del 1% respecte l’exercici anterior. Aquesta iniciativa, que es duu a terme per sisè any consecutiu, té el seu origen en l’Assemblea Plenària que es va celebrar del 24 al 28 de novembre de 2008. Els bisbes espanyols, que han mostrat en diferents ocasions la seva preocupació davant la crisi econòmica, van voler destinar a Càritas com un gest significatiu que servís també per sensibilitzar a tots de la necessitat de col·laborar encara més en aquests moments de dificultat.

Des del 2008, cada any s’ha anat incrementant l’aportació i s’han donat gairebé 26 milions d’euros: 1,9 milions d’euros en 2008; 2,9 milions d’euros en 2009; 4 milions d’euros en el 2010; 5 milions en el 2011; 6 milions en 2012, i els 6.060.000 euros de 2013. També cada any, en fer efectiva el lliurament d’aquesta contribució, des de la CEE s’anima a tots a contribuir (o a seguir fent-ho) generosament amb Càritas, en particular durant aquests anys de crisis.

Aquesta aportació és una quantitat quantificable de la contribució total de la CEE amb Càritas. Però no és el que l’Església aporta a Càritas, perquè Càritas és la mateixa Església. En aquest sentit, és molt difícil comptabilitzar econòmicament el que suposa el suport de cadascuna de les parròquies, que són les que corren amb totes les despeses ordinàries, les que recullen els donatius, i també en les comunitats parroquials on sorgeixen els voluntaris que lliuren el seu temps i treball en Càritas.