Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

La catequesi per a nois de 10 a 14 anys

L’1 i 2 de juliol se celebra, al Seminari Conciliar de Barcelona, les XIV Jornades de Responsables de Catequesi organitzades pel SIC

El Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC) organitza les XIV Jornades de Responsables de Catequesi, que tenen lloc al Seminari Conciliar de Barcelona els dies 1 i 2 de juliol. Adreçades als agents pastorals que assumeixen la responsabilitat de la catequesi en parròquies i centres catequètics, les jornades presenten els quatre eixos constitutius de tota metodologia catequètica per als nois i noies de 10 a 14 anys. Una franja d’edat on, en algunes diòcesis, se celebra el sagrament de la confirmació.  “Tots experimentem en les nostres parròquies la dificultat de la continuïtat després de la primera comunió. Són edats importantíssimes da cara a l’educació religiosa i per això estem convençuts que calia reflexionar a fons sobre aquesta etapa”, remarca Mn. Joan Amich, director del SIC.

En definitiva, es pretén impulsar la catequesi i ajudar a desvetllar vocacions de catequistes, que hauran de rebre una formació adient, més extensa i aprofundida. Mons. Sebastià Taltavull, president del SIC, serà present i participarà en les jornades per tal de recollir les conclusions a què s’arriben.

Després de 14 edicions, la iniciativa segueix amb la força de sempre. “Aquestes jornades sempre tenen una resposta àmplia per part de persones que a les seves parròquies o centres catequètics són responsables dels altres catequistes. Necessiten compartir la seva experiència, treballar junts per a poder expressar el que viuen i pateixen”, comenta Mn. Joan Amich.

Els quatre eixos catequètics

El programa es basa en quatre grans dinàmiques. La primera és el creixement dels nois i noies de 10 a 14 anys i l’evolució de la seva religiositat, on es dona algunes pinzellades sobre l’educació cristiana unida a la realitat personal del desenvolupament humà. A càrrec de Jaume Martorell, psicòleg i membre de la delegació de catequesi de Mallorca, s’analitzarà l’adequada integració de la fe amb els dinamismes del desenvolupament humà. El segon eix és “De l’església domèstica a la comunitat parroquial en el camí de la iniciació cristiana”, on Xavier Morell, delegat diocesà de catequesi de Tarragona, explicarà la importància dels àmbits de socialització religiosa en l’educació dels infants de 10 a 14 anys. La tercera temàtica d’estudi seran les competències que els catequistes acompanyants d’aquests infants han de cultivar i anirà dirigida per Antoni Vadell, delegat diocesà de catequesi a Mallorca. Ja per últim, el quart eix tractarà la pedagogia i els procediments didàctics per la catequesi adaptats al moment evolutiu de cada infant. Antoni Elvira, delegat diocesà de catequesi d’Urgell, i Joan Àguila, prevere de l’arquebisbat de Tarragona, marcaran els procediments i les eines més adequades per als nens de 10 a 14 anys.

No obstant, la participació i interacció dels responsables de catequesi són un element clau. “El sistema formatiu que s’utilitza no és tan escoltar unes ponències, escoltar uns professors, sinó que es vol partir molt de l’experiència dels responsables de catequesi. A partir d’aquesta experiència reflexionar,  oferir elements per avançar, millorar i donar noves respostes i crear noves iniciatives”, apunta Mn Joan Amich.

El SIC ofereix doncs, una formació adient, extensa i profunda per tal que els responsables de catequesi puguin transmetre els valors cristians als més joves.