Pàgina d'inici > Noticies

…i la llum es va fer santa

La il·luminació de la Sagrada Família segueix les idees de Gaudí, que va imaginar tècniques que en la seva època no existien. Un cicle de conferències sobre arquitectura n’explica els secrets [El Periódico] Potser per tractar-se del vespre que es tractava –el d’aquest dimecres, minuts abans del Madrid-Barça–, el consultor d’il·luminació Marià Vallès va esquitxar la […]

La il·luminació de la Sagrada Família segueix les idees de Gaudí, que va imaginar tècniques que en la seva època no existien. Un cicle de conferències sobre arquitectura n’explica els secrets

[El Periódico] Potser per tractar-se del vespre que es tractava –el d’aquest dimecres, minuts abans del Madrid-Barça–, el consultor d’il·luminació Marià Vallès va esquitxar la seva visita tècnica a la Sagrada Família de reveladors símils futbolístics. Parafrasejant Mario Nanni, Vallès va iniciar la xerrada explicant per què –a primera vista– l’interior del temple sembla una mica fosc: «La llum ha matat la il·luminació». ¿L’exemple clar? El Camp Nou. «La il·luminació és anar amb el pinzell, a poc a poc. Si hi ha tanta llum no es pot», va prosseguir Vallès, director del diploma de postgrau en Il·luminació Arquitectònica d’Elisava, organitzadora del cicle de conferències Il·luminant arquitectura, des del concepte fins a l’obra,en el qual s’emmarcava la visita.

El lloc escollit per a la trobada no era casual. No hi ha a Barcelona cap obra més visitada i estudiada que la Sagrada Família, edifici que Vallès coneix bé, ja que el seu estudi fa 15 anys que treballa en la il·luminació de l’arxifamós temple.

Per centrar la visita –dirigida a un públic professional, format per joves tècnics en il·luminació– Vallès va deixar una idea: «S’ha de partir d’entendre que l’església sencera és una narració espiritual». Com no podia ser de cap altra forma, el consultor parlava molt de Gaudí. «Com que sabia que no l’acabaria, va aixecar una façana sencera, en comptes d’anar apujant-les totes a poc a poc, com seria el més habitual. Sabia que si no l’aixecava ell no l’aixecaria ningú», va detallar.

I es va centrar en les claríssimes idees que l’arquitecte tenia per a la seva obra magna, les idees que va costar un laboriós treball recuperar quan durant la guerra civil es va perdre la gran maqueta que Gaudí havia deixat feta i que, si s’hagués conservat, hauria ajudat –i força– els seus apassionats pupils.

«Tot és un símbol»

«Si has d’il·luminar un celler, n’has de saber, de vins, i bastant. Aquí és el mateix. Has de saber de litúrgia. Això no és Port Aventura, no hi pots fer el que vulguis, aquí. Gaudí va deixar clar que entrar a la Sagrada Família havia de ser com entrar en un bosc quan el dia agonitza, i en això fa 15 anys que treballem», va resumir Vallès. Partint d’això, i que al centre hi ha d’haver l’altar, el més sagrat, i la resta de la nau ha d’estar en un segon terme, equiparant-ho al poble. «La nau ha de tenir poca llum perquè el poble espera. Aquí no hi ha res a l’atzar. Aquí tot és símbol», va prosseguir apassionat mentre mostrava la freda i buida nau.

La llum era un element vital per a Gaudí. És pare de la cèlebre frase «l’arquitectura és l’ordenació de la llum». De fet, no és gens nou que la llum és bàsica per a les catedrals. «La llum es fa santa a l’entrar al temple traspassant les figures de sants als finestrals gòtics», va apuntar amb la mateixa passió que el seu soci Jordi Ballesta, un altre dels directors del postgrau en il·luminació arquitectònica. Per Ballesta, una de les coses més fascinants del seu treball al temple és veure com Gaudí havia imaginat coses que encara no existien.

Plantejava solucions que en la seva època encara no havien estat creades, però pensava «ja s’inventarà». Una altra de les idees que els tècnics van transmetre als joves dissenyadors era que Gaudí sempre va ser molt conscient que la Sagrada Família el transcendiria. Que no l’acabaria i que havia de pensar molt més enllà en el temps. «I els arquitectes actuals segueixen la mateixa línia», va indicar Ballesta.

Els dos grans treballs en il·luminació de l’equip de Ballesta i Vallès a la basílica són els fanals del sostre i els aplics de les columnes. «Gaudí va indicar que els fanals havien de ser com estrelles al cel, i la nostra tasca, el més laboriós de tot durant aquests anys, ha sigut precisament com se subtitulen aquestes jornades: passar del concepte, en aquest cas de la idea de Gaudí, a l’obra», van explicar els consultors.

El que havia estat un tenaç i laboriós treball de formigueta durant més d’una dècada, va donar un radical gir el 2010, amb l’anunci de la visita papal a la basílica. El minuciós i òbviament lent treball va haver d’agafar un altre obligat ritme, ja que la Sagrada Família havia de ser el focus de les televisions de mig món, així que havia d’estar il·luminada. S’hi van fer, doncs, certes instal·lacions que van trencar la litúrgia gaudiniana, que estan sent esmenades amb el ritme previ a la visita. La intenció és que per al 2026, centenari del naixement de Gaudí, el temple estigui acabat definitivament. 


T'interessarà ...

El més llegit