Pàgina d'inici > Noticies

«Hem d’anar a l’una perquè tota bona notícia sigui publicada, comentada i dita en veu alta»

Entrevista a Ramon Ollé, delegat de Mitjans de Comunicació [Catalunya Cristiana] Text: Carme Munté Si hi ha un tret del tarannà de Ramon Ollé Ribalta que es copsa de seguida és el seu devessall d’energia. Nascut a Barcelona el 1950, el nou delegat de Mitjans de Comunicació de l’arquebisbat de Barcelona és enginyer de Telecomunicacions […]

Entrevista a Ramon Ollé, delegat de Mitjans de Comunicació

[Catalunya Cristiana] Text: Carme Munté

Si hi ha un tret del tarannà de Ramon Ollé Ribalta que es copsa de seguida és el seu devessall d’energia. Nascut a Barcelona el 1950, el nou delegat de Mitjans de Comunicació de l’arquebisbat de Barcelona és enginyer de Telecomunicacions i llicenciat en Teologia. Ha estat directiu en empreses de tecnologies de la comunicació i actualment és president de l’Escola de Negocis i Enginyeria La Salle. També és col·laborador actiu a la seva parròquia de la Mare de Déu de Núria i a la Delegació de Pastoral Familiar. Tant en l’àmbit professional com en el del voluntariat, Ollé ha demostrat ser un gran animador de grups. Poc després d’haver arribat a la Delegació de Mitjans, li ha fet un restyling al Full Dominical que desperta alhora entusiasme i admiració. Sempre embrancat en mil i un projectes, defensa que ara més que mai «hem de treballar tots a l’una».

Quins reptes s’ha marcat com a delegat de Mitjans?

Els reptes assumits des del primer moment són tres. En primer lloc, aconseguir que la informació procedent de la diòcesi sigui difosa de manera acurada, actualitzada i verídica. El segon eix és que aquesta informació sigui «portadora de bones notícies». En una diòcesi com Barcelona hi ha tantes persones i institucions dedicades als altres que encara no som prou conscients de l’abast d’aquesta bona notícia. En tercer lloc, que els mitjans de comunicació de l’Església vagin a l’avançada.

No està prou aprofitat el potencial comunicatiu de l’Església?

Cal aprofitar-lo millor. Hem de retornar a allò que l’Any de la Fe ens brinda, en el sentit que el missatge evangèlic ha de pretendre portar la bona nova a totes les persones que se senten fora de l’Església. Així, els mitjans de comunicació no tan sols han d’estar pensats per satisfer les necessitats informatives d’aquells que són Església avui, sinó també per poder comunicar un missatge als qui busquen i potser no troben. Ens hem de fer difusió en tots els mitjans de comunicació de la nostra societat.

Sobre quins temes l’Església hauria de tenir veu?

Sobre tots aquells temes que afecten la gent. Però sobretot en aquests moments l’Església ha de tenir una veu en allò que és el nucli del missatge evangèlic: les benaurances i la paràbola del fill pròdig. L’Església ha d’aportar aquest tarannà acollidor i ha d’ajudar l’home i la dona en les situacions difícils en què es troba, tal com ens mostra l’evangeli.

Què ha de fer l’Església per marcar el tempo comunicatiu?

El tempo comunicatiu depèn bàsicament de dues accions. En primer lloc, de la capacitat d’utilitzar els mitjans propis que té l’Església. En aquest moment la diòcesi de Barcelona té mitjans molt oportuns com són Ràdio Estel, Catalunya Cristiana, el Full Dominical, un conjunt de pàgines web… Tenim una riquesa informativa que, si sap mantenir-se en el ritme adequat, ha de ser capaç de prendre la iniciativa i de ser la primera a notificar determinades coses. També ha de tenir la capacitat no únicament de donar notícies sinó també de crear un pensament propi.

Quan calles, algú parla per tu…

Sempre que estàs en silenci, altres parlen per tu. Hem de saber donar raons del que creiem i del que fem. D’aquesta manera, també defensem i posicionem les persones que a la diòcesi treballen fortament per l’altra gent des del sacrifici i, fins i tot, l’heroïcitat.

Una de les primeres accions ha estat renovar el Full Dominical, publicació del 1881, i adaptar-lo al segle XXI. Amb quin propòsit?

Alhora que hem mantingut una fidelitat a la tradició, també hem convertit el Full Dominical en una eina comunicativa molt més potent utilitzant tecnologies com els codis QR i la realitat augmentada. Això ens permet ampliar la informació i que les generacions que fins ara han utilitzat el Full Dominical puguin transmetre’l als fills i néts, una generació eminentment audiovisual. 

El 23 de desembre va sortir al carrer el nou Full Dominical 2.0. Es poden fer ja unes primeres valoracions?

En les tres primeres setmanes de distribució hem augmentat en 2,5 vegades el trànsit habitual a la web de l’arquebisbat de Barcelona els caps de setmana. Entre divendres, dissabte i diumenge rebem unes 3.500 trucades telefòniques, cosa que vol dir que un 10% de les persones que llegeixen el Full Dominical accedeixen a la nostra pàgina web a través dels codis QR o AR. Així mateix, constatem un creixement progressiu de la gent que busca ampliar els actes d’agenda a la nostra web. Si aquesta tendència es consolida, fàcilment els caps de setmana l’accés a la web es multiplicarà per tres i arribarem a les 4.500 trucades telefòniques.

El cardenal Martínez Sistach ha presentat recentment el Full Dominical al Pontifici Consell per a les Comunicacions Socials i en un article publicat a L’Osservatore Romano. Com ha estat rebut?

Ha estat rebut amb molt d’interès i ens agrada veure l’expectativa amb què s’acull. De fet, recentment ens han comunicat que volen enviar una persona a Barcelona per poder començar a col·laborar plegats.

I ara, quin és el proper pas?

Volem que el nom «arquebisbat de Barcelona» aparegui en tots els documents que es generen al conjunt de la diòcesi. Ens hi ajudarà un llibre d’estil que estem elaborant i que presenta un logotip, un anagrama, uns colors i uns criteris comuns de redacció. Així mateix, volem incorporar l’ús de la televisió a la web, de manera que podrem emetre senyals directes des de la basílica de la Sagrada Família, des de la catedral i des d’altres espais en el moment en què hi hagi esdeveniments importants. D’altra banda, a partir del Full Dominical de Pasqua oferirem nous recursos tecnològics que ens permetran, damunt d’una imatge, fer selecció idiomàtica, selecció temàtica i fer connexions directes per via mail i telèfon.

Donada la seva experiència com a directiu de grans empreses, com faria compatibles en l’Església el voluntariat i la professionalitat?

Una diòcesi no es pot gestionar sota la perspectiva només del que es fa en una empresa, sinó que cal aplicar correctius importants. Per exemple, no disposem dels mateixos recursos i, precisament per això, en l’Església hem de tenir molta cura de les persones que treballen i col·laboren perquè creuen en el projecte. Quan uneixes la professionalitat i la creença ferma tens davant teu un potencial de treball molt significatiu. D’això, en el món empresarial, se’n diu capacitat de gestionar els actius gratuïts.

Quina crida faria al conjunt de la diòcesi de Barcelona?

Que treballem plegats a l’una perquè tota bona notícia que es produeixi en qualsevol racó de la nostra Església diocesana pugui ser publicada, comentada i dita en veu alta, amb l’objectiu d’estendre la Bona Nova. Pensem que en uns moments com els actuals totes aquestes notícies poden proporcionar-nos una bona dosi d’optimisme en veure tanta gent que dedica el seu temps a favor dels altres.

T'interessarà ...

El més llegit