«Cal transformar aquest mal en una oportunitat de purificació»

El papa Francesc clou la trobada de protecció del menor a l'Església després de quatre dies d'intensa reflexió

Crònica des de Ciutat del Vaticà de Toni Hervás

El papa Francesc ha clausurat la trobada de protecció dels menors a l’Església amb una crida i un compromís a la vegada: “ha arribat l’hora de prendre les mesures necessàries ja en vigor a nivell internacional i eclesial” per eradicar els abusos sexuals a la humanitat. S’ha de transformar “aquest mal en una oportunitat de purificació”. Unes mesures que “l’Església, en el seu itinerari legislatiu” centrarà en 8 dimensions que comencen per una primordial: la protecció del menor per sobre de qualsevol mal entesa de la institució.

La segueix una serietat implecable per portar “davant la justícia a qualsevol que hagi comès aquests crims” i on l’Església “mai encobrirà ni subestimarà cap cas”. També es reforçaran i verificaran les directrius a les Conferències Episcopals per “aplicar normes, no només orientacions” i “que desenvolupin plantejaments efectius de prevenció. L’acompanyament a les persones abusades amb experts serà, d’altra banda, un “deure” per a l’Església. El Papa també insta a treballar una veritable purificació, admetent la culpabilitat i cercant la santedat dels pastors.

L’havia precedit el president de la Conferència Episcopal Australiana, l’arquebisbe Coleridge, que va entonar un mea culpa molt dur. “Hem mostrat poca misericòrdia i, per tant, rebrem la mateixa. No quedarem impunes…(..), ens assegurarem que els que han abusat mai més puguin ofendre, demanarem comptes als qui han ocultat els abusos i farem que l’Església sigui un lloc segur per tots.”

Les víctimes, protagonistes de la trobada

Han estat 4 dies de treballs amb la presència constant del papa Francesc. Cardenals, bisbes i altres responsables religiosos se’n van amb la maleta plena de coneixement, de les normes ja existents i dels camins de millora que tots han ajudat a apuntar. Una trobada marcada pels testimonis directes de les víctimes, i també per la presència fora d’ella d’associacions que els representen i que han portat a Roma la crítica legítima dels que han patit.

Transparència a tots els processos

Les paraules del Papa es van produir després de la darrera jornada de dissabte dedicada a com assolir la transparència necessària en el tractament dels abusos. Va destacar la proposta detallada del cardenal Reinhard Marx, que va defensar “ una transparència on les accions, les decisions i els processos siguin comprensibles i, per tant, rastrejables”. Va dibuixar un sistema on, precisament, la seva claredat fa necessari replantejar el secret pontifici, establir normes processals transparents igual o millors que els de l’administració civil, comunicar a la societat el número de casos i detalls d’acord amb la llei del país i, finalment, publicar els sumaris judicials.

Finalment la periodista Valentina Alazraki va instar a tots els estaments de l’església a millorar la seva comunicació per assolir la transparència que es necessita. I que no tinguin por a posar-se en mans de professionals laics, “és l’hora de la veritat, i l’han d’explicar.”

19 Juny, 2019
Aquest és el significat de la tradició que acull el claustre de la Catedral de Barcelona pel Corpus Christi