Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Fe per a superar el patiment

El grup de voluntaris de la Fundació Migra Studium va organitzar una vetlla de pregària just davant del Centre d’Internament d’Estrangers de Barcelona per tal de donar un missatge de “sensibilitat, solidaritat i hospitalitat davant aquell qui pateix"

Era la nit abans de la Jornada Mundial de les Migracions, que es convoca amb l’objectiu de caminar junts en la diversitat. En aquest mateix context, s’emmarcava també la vetlla de pregària que van organitzar els voluntaris del Centre d’Internament d’Estrangers (CIE), un indret on resideixen “mancats de llibertats” els immigrants que, en un període màxim de 60 dies, són expulsats del país per infringir una norma de la Llei d’Estrangeria.

Traslladant la pregària de les esglésies a la perifèria com demana el Papa Francesc, concretament a la Zona Franca, la vetlla es va iniciar amb una petita explicació de què és el CIE i per què es feia la pregària aquella nit. Tot, en definitiva, per donar a conèixer les vivències dels interns en aquest centre d’internament, fent paleses les “situacions d’injustícia i dolor que pateixen tots els refugiats i immigrants” –explica Margarida García O’Meany, coordinadora del grup de voluntaris que assisteixen al CIE- ja que per a tots ells “la fe i la pregària són el suport vital en una situació tan dura de tancament”.

Tasca dels voluntaris

La vetlla va continuar amb la lectura del testimoni de vuit interns. Cada història es caracteritzava per estar enllaçada amb un sentiment: llàgrimes, angoixa, soledat, ruptura… Els voluntaris llegien les històries en un absolut silenci, només interromput pel pas de cotxes i camions.

Aquests mateixos voluntaris –aixoplugats per la Fundació Migra Studium– són els que habitualment fan visites constants i periòdiques al CIE amb l’objectiu d’acompanyar a les persones que passen per aquelles instal·lacions, escoltant-les i facilitant-los l’orientació jurídica necessària. En cas que siguin expulsades del país, les ajuden en el trencament de la vida que portaven i, abans que marxin, els posen en contacte amb persones que els hi donin pau i que els hi ofereixin reconciliació i acollida.

Una llum en la foscor

Els cants i la lectura de textos bíblics van completar una vetllada de reflexió que va finalitzar amb l’encesa d’espelmes com a símbol de suport a les persones internes al CIE de Barcelona. Tanmateix, aquest centre no és l’únic d’Europa: hi ha més de 400 centres d’internament tot i que, segons els organitzadors de la vetlla, només a Barcelona existeix un grup de voluntaris que vetllin pels seus refugiats. El missatge eclesiàstic que pretenen donar és de “sensibilitat, solidaritat i hospitalitat davant aquell que pateix i que desconeix el seu patiment”.