Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona

Estimar cada alumne, la clau de l’èxit

La primera trobada de la Fundació Escoles Parroquials ha aplegat més de sis-cents educadors de les 18 escoles que en formen part

“L’èxit de l’educació vindrà de l’estimació a cada alumne”. Aquestes paraules de l’educadora Carme Molist resumeixen l’esperit de la Jornada d’Educadors celebrada aquest divendres per les divuit escoles de la Fundació per a les Escoles Parroquials de l’Arquebisbat de Barcelona (FEP). Aquesta és la primera trobada dels sis-cents educadors de la FEP; una entitat que escolaritza prop de set mil alumnes de barris de Barcelona, Badalona i l’Hospitalet. La Jornada s’ha celebrat al col·legi Santa Teresa de Liseux, al barri barceloní de Les Corts.

El president de la FEP, Ignasi Garcia i Clavel, ha recordat l’esperit fundador dels rectors de parròquia que fa més de cinquanta anys van creure necessari fundar escoles en barris necessitats, i ha agraït la tasca i vocació dels més de sis-cents educadors de la FEP: “les nostres escoles necessiten mestres en el sentit més ampli del món. El més important és ajudar en el creixement personal”.

El debat

L’economista Miquel Puig i l’educadora i religiosa Carme Molist han aportat els elements de reflexió a través del debat La nostra missió avui, moderat pel vicepresident de la FEP, Carles Armengol. Miquel Puig ha destacat que de cara al futur hi haurà dos camps que creixeran moltíssim: l’atenció a les persones i la creativitat, àmbits que mai podran ocupar les màquines. Per tant “l’escola ha de desenvolupar la creativitat de les persones de manera individualitzada, perquè tots som diferents”. Per Puig, però, la creativitat s’ha de basar en un treball previ de disciplina, aprenentatge i exercici de la memòria.

Segons Carme Molist, al marge de l’adaptació necessària de l’escola davant d’uns moments de canvis profunds, l’èxit de la transformació vindrà de l’estimació a cada alumne. “Amb una mirada fem miracles. Cal transformar tot el sistema educatiu en un sistema de personalització. Cadascú ha de trobar el seu lloc en el món, i els mestres hem d’acompanyar els alumnes en aquest camí”. Per Molist “les escoles parroquials no hem de perdre l’essència de l’Evangeli, que és la nostra identitat. Un dels grans temes és la personalització. Les nostres escoles sempre han tingut el desig d’atendre i escoltar cada alumne”.

La Jornada d’Educadors de la FEP s’ha completat amb la celebració de vint-i-dos tallers que s’han programat sobre diferents àmbits i disciplines: humanitats, noves tecnologies i robòtica, nous programes i visions pedagògiques, educació emocional, teatre, gamificació, inclusió dels alumnes o reunions de pares i participació de les famílies a l’escola, entre d’altres.

Paraules del Cardenal Omella

El Cardenal Joan Josep Omella,  Arquebisbe de Barcelona,  de viatge fora de Catalunya, també ha adreçat un missatge als educadors de la FEP animant-los a continuar transmetent els valors per construir una societat més dinàmica, més fraterna, acollidora i transformadora. “No tingueu por. Els valors cristians que les escoles parroquials transmeten són molt importants. Déu ens estima. Podem trobar Déu en tot lloc. En el germà que és d’una altra religió, una altra raça, una altra llengua. En el germà més ric o més pobre. Tots aquests nens i nenes són presència de Déu”.

La FEP

La Fundació d’Escoles Parroquials de l’Arquebisbat de Barcelona es va crear el 1985 amb l’objectiu d’oferir a totes les escoles parroquials la possibilitat d’agrupar-se sota una mateixa entitat per tal de respondre als reptes de futur, en uns moments de canvi, en barris sovint humils i amb necessitats. Les seves escoles promouen l’educació integral dels alumnes d’acord amb una concepció cristiana de l’home, de la vida i del món.