Pàgina d'inici > Noticies > Sínode de la Família

Entrevista a Roma al Cardenal Martínez Sistach amb motiu del Sínode 2014

Bisbes d’arreu del món han estat debatent aquests dies al voltant dels problemes de la família

Amb motiu del Sínode sobre les famílies celebrat a Roma, el Cardenal Arquebisbe Lluís Martínez Sistach ha realitzat una entrevista per valorar i repassar els punts més importants que els bisbes d’arreu del món han estat profunditzant durant aquests dies de debat.

“Al tractar-se d’una temàtica que toca tan a les persones, en aquest Sínode en especial s’ha creat un clima de gran d’interès i fraternitat. A més, tal com el Papa Francesc ens va dir, cadascú de nosaltres ha parlat amb total llibertat”, ha remarcat el Cardenal Sistach.

Durant el transcurs d’aquests dies, i després de més de 300 intervencions, també testimoniatges de matrimonis, el Cardenal Arquebisbe de Barcelona ha considerat que “aquest Sínode tindrà paraules de consol, d’encoratjament i d’il·lusió que respondran a les necessitats i a les penes de les persones i famílies”.

Família i la problemàtica

De cara al Sínode que se celebrarà l’any que ve, que tractarà el mateix tema, s’ha extret un conjunt de consideracions, que no conclusions, que es plasmaran en un document que ha de guiar fins la celebració de la propera trobada. “L’objectiu és intentar posar en relleu tota la riquesa de la família i el matrimoni i també mostrar els camins de misericòrdia per a les persones que no han assolit aquesta íntima comunitat de vida d’amor”.

Per altra banda, han sorgit confrontacions teològiques que apunten a la família com una unió de problemàtica i no d’oportunitat. “A l’Església el debat sempre ha portat a la veritat. Hem d’escoltar la paraula de Déu, però també la de les persones”, apunta el Cardenal Sistach.

Però aquest tema de debat, aquests fracassos matrimonials, no només ocórren a nivell europeu. Així ho ha subratllat el Cardenal Arquebisbe de Barcelona, que creu que es tracta d’una tendència mundial. “La globalització ha arribat a tot arreu. Aquesta cultura dominant, del relativisme, l’hedonisme…els valors postmoderns s’estan respirant arreu del món”.

‘Relatio post disceptationem’

“L’Església amb aquest document reflecteix una actitud pastoral de mare. I com a tota mare que estima els seus fills, aquesta fa de mare i de mestra”, assegura. Es tracta d’un document que actualment es troba a debat, tractant-se als cercles lingüístics, on a través de sis sessions llargues es van realitzant esmenes i modificacions amb l’objectiu d’apropar-se amb eficàcia a la realitat de les famílies.

Aportacions del Cardenal Sistach

“Els joves, quan es casen, ho han de fer per portar una vida feliç, d’entrega. Ens interessa que la família tingui salut. És per això que he demanat molt que es prepari als joves, però no només de manera immediata, sinó a llarg termini. Ha de venir ja des de l’adolescència”, ha remarcat el Cardenal Martínez Sistach.

Per altre banda, a la seva segona intervenció, el Cardenal també va tenir grans aportacions de cara a les persones que volen refer la seva vida després d’un matrimoni fallit. “Pels divorciats s’ha de simplificar més el procés de nul·litat del matrimoni”.

Finalment, el Cardenal Arquebisbe de Barcelona també va aportar el concepte de família cristiana com a “església domèstica”. “Tal com diu el Papa Francesc, aquestes famílies viuen a les fronteres de les grans ciutats. Aquestes han de convidar amics, coneguts, parents, creients o no, a parlar de tot, també de la paraula de Déu, i potser alguns d’ells al cap del temps passen a formar part de l’església parroquial”.

Optimisme

Per al Cardenal, aquest Sínode 2014 ha estat molt positiu, ja que hi ha percebut una actitud molt pastoral per part dels bisbes i cardenals. Això ha provocat que molts laics se sentin Església. Una dimensió de tendresa i misericòrdia que el Papa Francesc ha demanat.

“Sóc optimista perquè confiem en Déu, que treballa al cor de les persones. Davant l’Església, els signes dels temps, hem de trobar unes respostes fidels a la paraula de Jesucrist, però que ajudin també a apropar l’Església a totes les persones”, ha conclòs.