Pàgina d'inici > Noticies > CEE

Encara et preguntes què fa l’Església?

La tasca que realitza l’Església en la societat és una missió complexa, basada en un ampli ventall d’activitats caritatives, celebratives, culturals, educatives, evangelitzadores i pastorals

A què dedica l’Església tot allò que recapta de les declaracions de la renta i dels donatius anònims dels fidels? La Memòria justificativa d’activitats publicada per la Conferència Episcopal Espanyola il·lustra, amb claredat i transparència, la gran tasca que l’Església desenvolupa en els sis àmbits de la seva actuació: les activitats celebratives, les pastorals i assistencials, les caritatives, les culturals, les educatives i les evangelitzadores.

• Activitat celebrativa
  •

L’Església viu una fe que se celebra constantment per mitjà dels sagraments i les celebracions litúrgiques. A Espanya, s’oficien més de 9 milions d’eucaristies i més de 10 milions de persones assisteixen regularment a missa.

• Activitat pastoral
  •

Des de la pastoral penitenciària fins a l’acompanyament personal i espiritual dels fidels, l’Església està present en els moments vitals de la ciutadania. L’activitat pastoral és un dels grans pilars de l’Església i se centra en nens i joves, matrimonis, catecumenat i persones de major edat.

La pastoral penitenciària actua des de l’àrea religiosa amb celebracions, formació cristiana i cursos bíblics o oracions; però també des d’una vessant social i jurídica, fent teràpia de grup, activitats esportives, reinserció, prevenció i una tasca d’assessoria jurídica. Més de 192 capells i 2.500 voluntaris es dediquen a atendre a la població reclusa. Per la seva banda, l’acompanyament personal i espiritual dels fidels té el seu reflex en la celebració de l’Església, des del baptisme o el perdó fins al matrimoni o la unció dels malalts.

Per fer aquesta tasca pastoral possible, milions de persones entreguen la seva aportació més valuosa: el seu temps, per tal de preparar i participar en recessos espirituals, activitats catequètiques, campaments i excursions i organització econòmica de les parròquies. En total, sacerdots, seglars i voluntaris dediquen més de 48,5 milions d’hores a l’activitat pastoral, el que significa que cada euro invertit en l’Església, rendeix com 2,40€ en el seu servei equivalent al mercat.

• Activitat educativa
  •

L’Església sempre ha estat compromesa amb l’educació de qualitat. Actualment, a Espanya, hi ha 2620 centres catòlics, que suposen un estalvi de 3,6 milions d’euros a l’Estat. També es compta amb 14 universitats i 19 facultats eclesiàstiques.

• Activitat evangelitzadora
  •

La missió de l’Església és evangelitzar i anunciar la Bona Nova. Aquesta tasca es fa a través dels mitjans de comunicació social (publicacions diocesanes, programes de ràdio i televisió, revistes…) i pels missioners espanyols distribuïts per tots els continents. A més, totes les diòcesis contribueixen en el Fons de Nova Evangelització, una dotació per ajudar econòmicament a la realització de projectes pastorals als territoris en missió.

• Activitat cultural
  •

L’Església té una important presència en el patrimoni cultural i, conscient de l’interès que suscita, ho posa a disposició de tots, escometent el manteniment necessari perquè la seva preservació permeti el seu continu gaudi. I és que el patrimoni cultural té també una finalitat litúrgica, evangelitzadora i pastoral i, a més, contribueix al desenvolupament econòmic de la zona pel seu gran valor cultural i l’atracció turística que generen. El patrimoni artístic i religiós de les diòcesis s’exposa en museus diocesans, eclesiàstics i d’ordes religioses.

També les celebracions i festes religioses a Espanya formen part de l’activitat cultural de l’Església. Fins a 21 festes compten ja amb la declaració de Patrimoni Cultural Immaterial de la Unesco.

• Activitat caritativa i assistencial
  •

Gairebé 325 milions d’euros es destinen a l’activitat caritativa per part de Càritas i Mans Unides, beneficiant a gairebé 10 milions de persones. Pel que fa a Càritas, més de 13.000 persones van aconseguir trobar un treball el 2012, el 16% dels participants dels programes d’inserció laboral de l’entitat.  Per la seva banda, Mans Unides ha beneficiat a 56 països i 550 projectes socials.

Els centres socials i assistencials han augmentat en totes les seves vessants (sanitat, formació i cultura, assistencial i mitigació de la pobresa). També existeixen centenars d’iniciatives socials d’inspiració catòlica com Ajuda a l’Església Necessitada, la Fundació Secretariat Gitano o Justícia i Pau.

Com es finança l’Església?

Totes aquestes activitats són possibles gràcies a les aportacions directes i voluntàries dels fidels, que són la principal font de finançament de les diòcesis, i a l’import provinent de les declaracions de la renta a favor de l’Església, que va augmentar fins als més de 248 milions d’euros. I és que més de 9 milions de contribuents marquen la X a la casella de l’Església, gairebé un milió més dels que ho feien al 2006.