Pàgina d'inici > Noticies

Els “tuïts” del Papa Francesc conquisten la Xarxa Entrevista amb Mons. Paul Tighe

[PCCS] Ciutat del Vaticà – (Agència Sir) Monsenyor Paul Tighe, secretari del Pontifici Consell per a les Comunicacions Socials: “L’estil del Papa és essencial i immediat. Les seves moltes metàfores emocionen als qui l’escolten “ Ja són més de 6 milions de seguidors del Papa a les 9 llengües disponibles. El compte principal en anglès […]

[PCCS]

Ciutat del Vaticà – (Agència Sir) Monsenyor Paul Tighe, secretari del Pontifici Consell per a les Comunicacions Socials: “L’estil del Papa és essencial i immediat. Les seves moltes metàfores emocionen als qui l’escolten “

Ja són més de 6 milions de seguidors del Papa a les 9 llengües disponibles. El compte principal en anglès (@ Pontífex) compta amb 2.474.133, li segueix la versió espanyola amb prop de 2.256.837. Darrere segueixen la italiana (704.911), la portuguesa (299.301), i la francesa (133.319), l’alemanya (102.160), la polonesa (84.046) i en àrab (57.387). Superen aquestes últimes dues llengües les xifres del compte en llatí amb més de 92.813 seguidors. Les dades ens les dóna monsenyor Paul Tighe, secretari del Pontifici Consell per a les Comunicacions Socials, sense amagar la seva sorpresa per aquestes últimes xifres del llatí. Aquesta llengua, comenta monsenyor. Tighe, que “s’ajusta tan bé a la manera de comunicar del Papa Francesc, i que ajuda a pensar amb precisió i sobrietat”.

Monsenyor Tighe, 6 milions de seguidors és un veritable boom per compte del Papa

Així diuen les dades. Des del llançament del compte, al desembre 2012, fins avui, s’aprecia un creixement continuat que s’ha accelerat amb l’atenció generada des de l’elecció del Papa Francesc. Molta gent al món ha descobert l’existència d’un perfil oficial del Pontífex a Twitter. Es va parlar molt del tema i va créixer la visibilitat. Hem registrat un fort creixement en els seguidors, i en particular en els de llengua espanyola. No ens sorprèn, coneixent l’origen del Papa. Podríem dir que la decisió de crear un compte Twitter per el Papa ha estat estratègica i, en cert sentit, providencial

En aquestes setmanes ha crescut també la freqüència dels tuïts. El Papa dels gestos es confirma com un eficaç comunicador a la Xarxa?

El ritme dels tuïts ha augmentat. Es tracta obviament, d’una decisió aprovada pel Pontífex. La manera de comunicar del Papa Francesc s’adapta molt bé al twitter. El seu estil és essencial i immediat. Utilitza un llenguatge directe i amb moltes metàfores, que emocionen al que escolta. Utilitza frases curtes, sovint les divideix en tres punts, tres paraules, com si fos un mètode d’ensenyament: “us deixo tres paraules, tres suggeriments, tres consells, …”. A més hi ha una dada molt important: quan el Papa parla davant les multituds, a la plaça de Sant Pere o en altres llocs, és com si es dirigís particularment a cada persona. Aconsegueix arribar al cor de tots els presents. Cadascú fa seves aquestes paraules del Pontífex. Aquesta qualitat ajuda molt.

Els 140 caràcters d’un tuit, no són pocs per a una comunicació eficaç?

No són pocs. La major part dels versicles de l’Evangeli utilitza menys: pensem que les Benaurances són molt més breus. M’agradaria recordar, sobre l’eficàcia d’aquesta forma de comunicació, la paràbola del bon sembrador: si la llavor cau en terreny rocós o enmig de les ruïnes del prejudici negatiu, no germina. Si, per contra, cau en terreny fèrtil i ben disposat llavors donarà fruit i es multiplicarà. La paraula del Papa troba una acollida entusiasta però també és rebutjada. Això és cert, però són molts els que podran seguir al Papa, escoltar les seves paraules en silenci i compartir-les amb altres “seguidors”. En definitiva, és un punt de partida per al desenvolupament d’un diàleg profund a la llum de l’Evangeli. Twitter és, en aquest sentit, una magnífica estratègia: un pensament breu té més possibilitats d’estimular la reflexió o animar a tornar a llegir un discurs.

Com vénen acollits els tuïts del Papa? Quin tipus de respostes es reben?

Hi ha molts tipus de reaccions amb cada tuit del Papa. Cada vegada les respostes són més positives. L’objectiu és que els tuïts del Sant Pare suscitin preguntes entre persones de diferents països, llengües i cultures. Aquestes preguntes al seu torn poden ser afrontades per creients i responsables en les esglésies locals. El repte per a l’Església en el món de la nova comunicació és establir una presència ramificada, capil·lar. El Papa inicia el diàleg, després ens toca a nosaltres, església local, institucions, creients, donar respostes. La presència del Papa a Twitter representa una veu d’unitat i una guia amb l’objectiu de crear un enllaç, establir un contacte, com passa tantes vegades quan s’envia un SMS a un amic dient: “em recordo de tu”. La comunicació està sempre destinada a unir. En particular, el Papa Francesc l’entén amb la finalitat de construir ponts amb tots, sobretot amb qui viu a la perifèria, com ha repetit més d’una vegada.

Estem ja en les vespres de la 47 Jornada Mundial de les comunicacions socials que se celebra el 12 de maig amb el tema “Xarxes socials: portes de debò; nous espais d’evangelització”. Quin missatge es pot extreure de la presència a Twitter del Papa? Podria considerar-se com una nova forma de servei a l’Evangeli?

La decisió de Benet XVI i després de Francesc de tenir un perfil oficial del Papa és veritablement valent. Té la intenció de donar visibilitat a la Xarxa a l’anunci de l’Evangeli. Es tracta d’una altra manera de compartir la Paraula amb el món. És una presència per generar preguntes, suscitar interès per la fe, o una primera trobada amb l’Evangeli … Per a alguns, és clar, es tracta d’un inici, provocat per unes paraules que impacten i obren la porta. És una proposta que en el món digital convida a la reflexió. Les noves tecnologies han construït un nou ambient on per a nosaltres és fonamental trobar la manera d’estar presents.

Per: Vincenzo Corrado (Agenzia Sir)

T'interessarà ...

El més llegit