Pàgina d'inici > Noticies > Tresors de la Catedral

Els detalls marquen la diferència

El cor de la Catedral de Barcelona està format per múltiples misericòrdies i medallons. Tots són diferents i mostren al·legories, costums, jocs i balls de la Barcelona del segle XIV

110 seients composen el cor de la Catedral de Barcelona, cadascun amb una misericòrdia i dos medallons a banda i banda realitzats per l’escultor Ç’Anglada a finals del segle XIV. Els detalls d’aquestes cadires –anomenades misericòrdies- fan del centre del temple un dels llocs més interessants ja que mostren històries, costums i balls típics de la Barcelona d’aquella època. Les misericòrdies són exactament seients supletoris en forma de capitell o mènsula que serveixen perquè els assistents al cor puguin estar asseguts i perquè, alhora, sembli que estan de peu durant la lectura de l’Evangeli. Els constructors d’aquestes cadires tenien “misericòrdia” o compassió dels canonges, que es passaven moltes hores de peu escoltant l’Evangeli, i d’aquí prové el nom de “misericòrdia”.

Seient ad vitam

Els capellans de la diòcesi no tenen un seient assignat dintre del cor. Només aquells que són canonges de la Catedral –així com el bisbe de la seu- tenen un lloc permanent. Així, el Dr. Martí Bonet ha passat per tres misericòrdies diferents: la primera, la del joc de ping-pong, on dos joves juguen amb la pilota al terra i la destral a la mà lliure; la segona, els bastaixos del port que carreguen mercaderies; i per últim, i on seu actualment, és l’escena de l’hoquei en què es divisen dos jugadors amb els seus bastons que es passen la pilota. Aquesta misericòrdia va ser fotografiada per a promocionar els Jocs Olímpics del 1992.

Medallons desconeguts

A banda i banda de cada seient, just al final d’on queda reposat el braç, sorprenen dos medallons. En total, n’hi ha 218 i cadascun d’ells representa un personatge o una figura al·lusiva a la història de la Barcelona del segle XIV. Destaquen el medalló que vol significar el rostre de Crist o la del monjo o fra que es representa abans de la confessió, trist, i un cop confessat, alegre i rialler. Tots ells sembla com si sortissin dels costats dels seients per a participar en la pregària i els cants que es fan en el cor de la Catedral.

T'interessarà ...

El més llegit