Pàgina d'inici > Noticies > Arquebisbe Omella

El Papa lliura el pal·li a l’arquebisbe Omella

El distintiu arquebisbal no serà imposat fins la tardor en un acte que acollirà la catedral de Barcelona

Aquest dimecres 29 de juny, el papa Francesc lliurarà el pal·li a l’arquebisbe metropolità de Barcelona, Joan Josep Omella. L’ornament arquebisbal serà imposat pel nunci apostòlic, monsenyor Renzo Fratini, durant la propera tardor en un acte que acollirà la catedral de Barcelona. La data de celebració serà degudament comunicada per l’Arquebisbat de Barcelona a través de la seva secretaria general. Per conèixer l’origen d’aquest distintiu arquebisbal, a continuació els oferim un article signat per l’historiador i arxiver, Dr. Josep Martí i Bonet, director de l’Arxiu Diocesà de Barcelona.

El pal·li, signe del “bon pastor” i de la comunió amb Roma

El dia de Sant Pere l’arquebisbe de Barcelona rebrà del Papa el pal·li, signe de comunió amb Roma. Aquest ornament que porten els arquebisbes metropolitans en les espatlles i el coll, és de tela blanca amb creus de seda negra. Segons la seva forma ve a ésser una mena de cinyell (escapulari) com si fos un anyell a les espatlles del “Bon Pastor”.

Els pal·lis són fets amb la llana d’un anyells que el dia de la festa de Santa Agnès es beneeixen després del pontifical a l’església fuore le mura. Els pal·lis, un cop fets amb la llana d’aquests anyells, són guardats en una arqueta de plata daurada a la cripta de Sant Pere del Vaticà, sota l’altar de la “confessió”. Els anyells i la seva llana recorden l’escena evangèlica del “Bon Pastor”. Així cal que ho sigui l’arquebisbe-metropolità per als seus feligresos i àdhuc per als bisbes sufraganis de la seva província. El pal·li, doncs, té uns amplis significats: pastoreig, comunió amb el Papa –que és qui el lliura als nous arquebisbes–, poder i honor supraepiscopal en tota la pròpia província eclesiàstica… Tanmateix, l’actual papa Francesc ha disposat que el pal·li pugui ser imposat en les pròpies esglésies locals, com també no és exclusiu de Roma el lloc de les beatificacions. Aquests petits detalls indiquen que es va cap a una Església no tan centralitzada a Roma, sinó més “sinodal”, o sigui, més participativa i potser més transparent. A l’edat mitjana els nous arquebisbes es veien obligats a anar a Roma a jurar fidelitat feudal al Papa. Ara se’ls convoca a participar en sínodes per tractar els temes de l’Església. Hi ha l’inici d’un canvi.

Dr. J.M. Martí Bonet
Director de l’Arxiu Diocesà de Barcelona