Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona > Cardenal Omella

El nou Pla pastoral, en marxa

El Card. Joan Josep Omella presideix l’acte de presentació del nou document diocesà a la basílica de Santa Maria del Mar

El nou Pla pastoral de l’Església que pelegrina a Barcelona ja caminaSORTIM! Orientacions i propostes per a una conversió pastoral a l’arxidiòcesi de Barcelona, és el text que constitueix el nou Pla pastoral diocesà. L’acte de presentació del document es va presentar aquest diumenge, el quart de Pasqua, conegut com el diumenge del Bon Pastor.

Més de 1.100 persones han omplert la basílica de Santa Maria del Mar, que ha estat l’espai escollit per a aquesta presentació. Els Escoltes d’Europa, que com a voluntaris s’han encarregat del servei d’ordre, han lliurat a l’entrada de la basílica una llàntia a tots els assistents.

Acte SORTIM!

L’acte va començar amb les paraules del  bisbe auxiliars de Barcelona, Mons. Sergi Gordo, qui va pujar al presbiteri acompanyat d’un grup de laics i preveres, amb el títol D’on venim?. Mons. Sergi Gordo va agrair la contribució de tots els diocesans que han participat en aquest procés consultiu, que es va iniciar el mes de novembre de l’any 2016 en l’acte diocesà de tancament de l’any jubilar de la Misericòrdia. “Venim del somni de voler fer nostre el somni del papa Francesc en la seva exhortació apostòlica “La joia de l’Evangeli”. Fem nostra, doncs, la crida que el papa Francesc adreça a la nostra arxidiòcesi de Barcelona per a una conversió pastoral en clau de missió” va assegurar el bisbe Gordo.

El fons de la basílica va ser el focus de totes les mirades en el moment que un seguici va anar avançant fins a arribar a l’altar. Un jove portava el Ciri pasqual, un diaca l’Evangeliari i altres joves duien unes llànties que, en arribar davant l’altar, es van deixar a les escales del presbiteri, creant una cerimònia de llum similar al ritu de la Vetlla Pasqual. En acabar, el diaca va proclamar l’Evangeli de l’ambó amb el cant de l’Al·leluia com a resposta per part dels assistents.

Puzzle del panot

Cinc grups de persones van sortir des de cinc punts diferents de la basílica de Santa Maria del Mar amb direcció cap al presbiteri. Allà es va formar un puzzle gegant que reproduïa el cartell anunciador de la trobada amb el panot com a símbol del nou Pla pastoral.

Els cinc eixos del nou document quedaven gràficament expressats en una flor de cinc pètals amb Jesucrist en el centre i els altres quatre eixos en aquest ordre: els pobres, els joves, la fraternitat i el discerniment. Aquesta flor s’inspira en el panot barceloní que hi ha al terra de tants carrers de la capital catalana. Un cop format el panot gegant, es va projectar el vídeo promocional d’aquest nou pla amb el nom de SORTIM!, la paraula clau de les Orientacions i propostes, molt inspirades en el pensament del papa Francesc i especialment en la seva exhortació apostòlica Evangelii gaudium.

Paraules d’Omella

Això és l’Església en sortida, caminar tots junts

En el tram final de l’acte, va pujar al presbiteri el cardenal arquebisbe, Joan Josep Omella, que va pronunciar unes paraules, animant a tots a implicar-se en l’aplicació del nou Pla Pastoral i, finalment, convidant a reflexionar uns moments en silenci.

“Dóna’m deu cristians i podem canviar el món. I aquí, certament, som més de deu. És qüestió de creure en el missatge que portem en el cor i en el cap, en la boca i en els peus, portar un missatge de pau i romandre arrelats en el Crist, que és el nostre centre” va assegurar el Cardenal Omella qui va mostrar el document diocesà en forma de llibre. “El Pla Pastoral està plasmat  en un petit llibre, que podeu dur a la butxaca. El podeu portar amb vosaltres i llegir-lo quan aneu en metro o en autobús. És com l’Evangeli, petit, però amb molta força”.

Entitats representades

El bisbe auxiliar Mons. Antoni Vadell va pujar al presbiteri amb un grup de persones per exposar la fase d’aplicació dels camins a recórrer.

Els representants de les parròquies, arxiprestats, delegacions, moviments, associacions i entitats presents van aixecar el rètol que reproduïa el cartell de la trobada Amb els rètols alçats, el cardenal Omella va pujar al presbiteri acompanyat dels membres de la Comissió de seguiment del Pla pastoral i amb tots els participants en l’acte de presentació. El Card. Omella va pronunciar unes paraules d’enviament convidant tothom a fer-se seu el Pla pastoral i a «sortir a les perifèries» (papa Francesc).

Nou Pla pastoral

Després de la presentació del nou document diocesà ara comença el seu camí. Infografies, un vídeo promocional i fitxes sobre els cinc eixos són els materials clars, dinàmic i entenedors que l’Arquebisbat de Barcelona ha fer per tal que tothom qui vulgui seguir el nou Pla pastoral, l’entengui de manera amena i entretinguda en un nou apartat web format únicament per aquest document. Un camí que ara tot just comença i que caldrà aplicar a tota l’arxidiòcesi de Barcelona.