Pàgina d'inici > Noticies

El fenomen ‘Informer’ a les escoles

Les xarxes socials al servei de la xafarderia, la queixa i el comentari fora de to [LA SALLE] “Les notícies més fresques dels alumnes de les salles. Recorda que és ANÒNIM. Si saps alguna cosa d’algú que hauría de saber tothom, necessites venjar-te d’algú?, envian’s un privat i ho farem públic en un tres i […]

Les xarxes socials al servei de la xafarderia, la queixa i el comentari fora de to

[LA SALLE] “Les notícies més fresques dels alumnes de les salles. Recorda que és ANÒNIM. Si saps alguna cosa d’algú que hauría de saber tothom, necessites venjar-te d’algú?, envian’s un privat i ho farem públic en un tres i no res”  Aquesta és la presentació de l’espai de Facebook “L’informer de La Salle”, dedicada a l’intercanvi anònim de xafarderies. És la que intenta ser més genèrica, però n’hi ha gairebé una per cadascun dels nostres centres. No són pàgines oficials ni responen a cap campanya institucional. Senzillament representen el pas que han fet el “corrillo” o el “paperet doblegat” a les xarxes socials i, per tant, l’exposició del rumor, la queixa o la burla al gran públic, a la immediatesa, a la viralitat i a l’opinió sense restriccions.

Nascudes del món universitari, les pàgines “informer” tenen l’objectiu inicial d’enviar missatges des de l’anonimat. Es fan arribar a l’administració de la pàgina i, després de ‘supervisar-lo’, es fan públics. Amb aquesta premissa un grup d’alumnes de la Universitat Autònoma de Barcelona van inventar el primer Informer que ara, en només una setmana, ha vist estès el seu model per altres centres educatius de seundària, organitzacions o poblacions senceres. El problema ha vingut en l’ús que se n’ha donat. I és que dels missatges aparentment inofensius per declarar-se al noi o a la noia que t’agrada, o senzillament comentar-ho, s’ha passat a les aportacions més ofensives encarades a companys i professorat, cosa que l’han convertit en una autèntica eina de difamació. La línia entre el rumor i l’especulació, entre la caricatura i l’insult o entre el comentari i l’agressió verbal és molt fina, més encara quan la condició d’anonimat dóna valentia a qui hi participa. Per si de cas, “l’Informer de La Salle” informa del seu filtratge en un dels seus missatges: “això no està pensat per fer mal a ningú (…) No publicarem res mes massa ofensiu”. Tot i que també destaca que “si haguéssim de filtrar-ho tot no publicaríem res perquè hi ha coses molt fortes”.

Des La Salle Catalunya, conscients de les implicacions que poden tenir aquest tipus d’accions en la responsabilitat dels centres, s’ha elaborat una pauta d’actuació perquè, davant un informer entre l’alumnat, l’escola actuï coordinadament i pugui formar un expedient instructor. Des de la conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya s’ha activat un protocol d’actuació contra el ciberassetjament escolar. Indica els passos a seguir en cas que els centres detectin un alumne assetjat o assetjador, avalua la gravetat del fet i com s’ha de resoldre: mitjançant el diàleg entre els alumnes implicats, o bé amb mesures cautelars, expedients disciplinaris o amb el suport terapèutic o socioeducatiu. A la pàgina dels Mossos d’Esquadra també hi trobareu diversos consells davant l’ús d’una internet segura i protocols d’actuació en cas de possible delicte.

T'interessarà ...

El més llegit