Educa jugant

La Fundació Pere Tarrés ofereix un decàleg per ajudar a comprar els regals de reis amb un criteri educatiu

Els tres reis, acompanyats dels seus fidels patges estan a punt d’arribar a Betlem, i a totes les cases del món, per repartir els esperats regals a tots els nens i nenes. Una bona manera de fer la millor selecció d’allò portaran Melcior, Gaspar i Baltasar; és trobant-hi una tendència que eduqui als nens jugant.

Educar no és un fet puntual. És un procés amb una clara intencionalitat i aquesta acció es pot continuar treballant durant aquestes dates tan especials que s’acosten: dates carregades de components com la màgia, els colors i uns personatges fantàstics que fan vibrar la imaginació i la il·lusió de molts infants. Per fer-ho la Fundació Pere Tarrés posa en marxa un seguit de recomanacions perquè aquest Nadal els infants puguin jugar en família i, al mateix temps, a través del joc, rebre una educació i la transmissió d’uns valors.

El decàleg

1. Escoltar i llegir bé el que demanen els infants i joves. Mirar l’ampli ventall de jocs i joguines que ofereix el mercat. Després seleccionar, amb intencionalitat educativa, allò que es va a comprar.
2. Triar aquells jocs i joguines que estiguin fabricats amb materials com cartó, fusta, roba o paper. Aquells que són materials naturals i, per tant, més respectuosos amb el nostre entorn i menys perjudicials per a la salut de les persones que els manipulen.
3. Preferiblement, seleccionar jocs i joguines on calgui la interacció de més d’un participant. Així, es poden incentivar relacions afectivo-emocionals entre les persones que hi juguen. Es pot aprofitar la mateixa dinàmica del joc per a transmetre valors com la justícia, la llibertat, l’honestedat i la solidaritat, entre d’altres. Cal recordar que hi ha jocs que ja estan creats per a treballar la cooperació i el treball en equip. Construir conjuntament enforteix el vincle entre les persones que s’hi impliquen.
4. Optar pels jocs de taula representa haver de buscar un moment del dia per a estar tots junts. Aprofitar el mateix dia de Reis per provar aquell joc nou servirà per a gaudir-lo mentre que treballarem hàbits com respectar el torn, saber esperar, utilitzar bones maneres, saber perdre, saber guanyar, o mantenir l’atenció durant una estona determinada. Hi ha molts tipus de jocs de taula: cartes, daus, fitxes, o tauler. És bo pensar en la varietat de jocs que ens ofereix el mercat i no quedar-nos només amb una sola tipologia. Existeixen botigues on abans de comprar el joc te’l deixen tastar i d’aquesta manera pots decidir millor si aquell joc és l’adequat per a la persona amb qui estaves pensant i compleix els requisits que tu buscaves.
5. Les festes nadalenques són moments de reunió i trobada amb les diferents persones que formen la nostra família. És fàcil, i molt probable, que es comparteixi alguna estona del dia amb persones de diferents edats: avis i àvies, oncles i tietes, germans i germanes. També pares i mares. Recordar i regalar jocs tradicionals i senzills com unes cordes, unes gomes, uns guixos, uns cordills de colors, unes tabes o unes baldufes de fusta és econòmic i engresca a compartir, sortir al carrer i jugar plegats.
6. Cal tenir cura amb allò que transmet la publicitat sobre el producte que estem a punt de comprar. S’ha de procurar pensar amb allò que, realment, vol l’infant per a jugar. També recordar que la nostra actitud ha de ser educativa. És necessari evitar les joguines sexistes i que inclouen estereotips de gènere. Tots i totes poden jugar a famílies, crear hospitals, fer de bombers i bomberes, o botiguers i botigueres. Els models que perceben els infants quan són petits són més fàcils de ser reproduïts quan siguin adults. Per aquest motiu, cal ampliar la visió i deixar els estereotips de banda.
7. Pensar en joguines que estimulin la creativitat i l’intel·lecte dels infants. Cal deixar-los estones per a crear i reinventar-se. Estiguem al seu costat i, si ens ho demanen, compartim l’espai de joc plegats.
8. Vivim a l’era digital i, per aquest motiu, els infants i joves continuen demanant videojocs als Reis. Si es fa un bon ús, poden ser una eina per aprendre. Per a desenvolupar diferents habilitats i estratègies. A l’hora de regalar un videojoc cal tenir en compte l’edat recomanada. També la tipologia de joc i quins són els continguts que hi apareixen. Mai està de més pensar en jocs per a fer en família, on tots plegats hagin de passar proves, practicant esports o ballant alguna dansa intentant; que l’infant no s’aïlli.
9. Recordar els valors que es volen transmetre i fixar-se en el món que ens envolta. Es pot treballar la interculturalitat si pensant en jocs d’arreu del món. El joc forma part de la cultura d’un lloc; la manera de jugar, els recursos que s’utilitzen i la història del joc en si, formen part de la memòria històrica d’una cultura.
10. I, per acabar, evitar comprar joguines bèl·liques que incitin a la violència i a fer mal, en general. «Quin és el missatge que transmet a l’infant una joguina d’aquest tipus? És coherent amb la nostra manera de fer i amb els valors que volem transmetre?».

Dos objectius principals

L’objectiu d’aquest decàleg és doble. En primer lloc, donar un cop de mà facilitant un conjunt de pistes que ajudaran a triar amb seny una joguina. Per acabar, aprofitar les festes per a reflexionar sobre el sentit del joc i les joguines durant el Nadal. Com es poden usar per a educar les persones més importants del món de l’avui, que seran les responsables de construir el món del demà.

T'ha agradat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...

15 Octubre, 2019
La Delegació de Joventut proposa activitats per tot el 2019-2020 que aniran des de Terra Santa, passant per Nova York i acabant el curs a Mallorca
15 Octubre, 2019
Mans Unides renova el seu compromís amb els 820 milions de persones al món que sofreixen desnutrició crònica i amb els 1.400 milions que viuen en situació de pobresa
14 Octubre, 2019
Entrevista realitzada a Maria Rosa Raventós, lliçenciada en Química