Educa jugant

La Fundació Pere Tarrés ofereix un decàleg per ajudar a comprar els regals de reis amb un criteri educatiu

Els tres reis, acompanyats dels seus fidels patges estan a punt d’arribar a Betlem, i a totes les cases del món, per repartir els esperats regals a tots els nens i nenes. Una bona manera de fer la millor selecció d’allò portaran Melcior, Gaspar i Baltasar; és trobant-hi una tendència que eduqui als nens jugant.

Educar no és un fet puntual. És un procés amb una clara intencionalitat i aquesta acció es pot continuar treballant durant aquestes dates tan especials que s’acosten: dates carregades de components com la màgia, els colors i uns personatges fantàstics que fan vibrar la imaginació i la il·lusió de molts infants. Per fer-ho la Fundació Pere Tarrés posa en marxa un seguit de recomanacions perquè aquest Nadal els infants puguin jugar en família i, al mateix temps, a través del joc, rebre una educació i la transmissió d’uns valors.

El decàleg

1. Escoltar i llegir bé el que demanen els infants i joves. Mirar l’ampli ventall de jocs i joguines que ofereix el mercat. Després seleccionar, amb intencionalitat educativa, allò que es va a comprar.
2. Triar aquells jocs i joguines que estiguin fabricats amb materials com cartó, fusta, roba o paper. Aquells que són materials naturals i, per tant, més respectuosos amb el nostre entorn i menys perjudicials per a la salut de les persones que els manipulen.
3. Preferiblement, seleccionar jocs i joguines on calgui la interacció de més d’un participant. Així, es poden incentivar relacions afectivo-emocionals entre les persones que hi juguen. Es pot aprofitar la mateixa dinàmica del joc per a transmetre valors com la justícia, la llibertat, l’honestedat i la solidaritat, entre d’altres. Cal recordar que hi ha jocs que ja estan creats per a treballar la cooperació i el treball en equip. Construir conjuntament enforteix el vincle entre les persones que s’hi impliquen.
4. Optar pels jocs de taula representa haver de buscar un moment del dia per a estar tots junts. Aprofitar el mateix dia de Reis per provar aquell joc nou servirà per a gaudir-lo mentre que treballarem hàbits com respectar el torn, saber esperar, utilitzar bones maneres, saber perdre, saber guanyar, o mantenir l’atenció durant una estona determinada. Hi ha molts tipus de jocs de taula: cartes, daus, fitxes, o tauler. És bo pensar en la varietat de jocs que ens ofereix el mercat i no quedar-nos només amb una sola tipologia. Existeixen botigues on abans de comprar el joc te’l deixen tastar i d’aquesta manera pots decidir millor si aquell joc és l’adequat per a la persona amb qui estaves pensant i compleix els requisits que tu buscaves.
5. Les festes nadalenques són moments de reunió i trobada amb les diferents persones que formen la nostra família. És fàcil, i molt probable, que es comparteixi alguna estona del dia amb persones de diferents edats: avis i àvies, oncles i tietes, germans i germanes. També pares i mares. Recordar i regalar jocs tradicionals i senzills com unes cordes, unes gomes, uns guixos, uns cordills de colors, unes tabes o unes baldufes de fusta és econòmic i engresca a compartir, sortir al carrer i jugar plegats.
6. Cal tenir cura amb allò que transmet la publicitat sobre el producte que estem a punt de comprar. S’ha de procurar pensar amb allò que, realment, vol l’infant per a jugar. També recordar que la nostra actitud ha de ser educativa. És necessari evitar les joguines sexistes i que inclouen estereotips de gènere. Tots i totes poden jugar a famílies, crear hospitals, fer de bombers i bomberes, o botiguers i botigueres. Els models que perceben els infants quan són petits són més fàcils de ser reproduïts quan siguin adults. Per aquest motiu, cal ampliar la visió i deixar els estereotips de banda.
7. Pensar en joguines que estimulin la creativitat i l’intel·lecte dels infants. Cal deixar-los estones per a crear i reinventar-se. Estiguem al seu costat i, si ens ho demanen, compartim l’espai de joc plegats.
8. Vivim a l’era digital i, per aquest motiu, els infants i joves continuen demanant videojocs als Reis. Si es fa un bon ús, poden ser una eina per aprendre. Per a desenvolupar diferents habilitats i estratègies. A l’hora de regalar un videojoc cal tenir en compte l’edat recomanada. També la tipologia de joc i quins són els continguts que hi apareixen. Mai està de més pensar en jocs per a fer en família, on tots plegats hagin de passar proves, practicant esports o ballant alguna dansa intentant; que l’infant no s’aïlli.
9. Recordar els valors que es volen transmetre i fixar-se en el món que ens envolta. Es pot treballar la interculturalitat si pensant en jocs d’arreu del món. El joc forma part de la cultura d’un lloc; la manera de jugar, els recursos que s’utilitzen i la història del joc en si, formen part de la memòria històrica d’una cultura.
10. I, per acabar, evitar comprar joguines bèl·liques que incitin a la violència i a fer mal, en general. «Quin és el missatge que transmet a l’infant una joguina d’aquest tipus? És coherent amb la nostra manera de fer i amb els valors que volem transmetre?».

Dos objectius principals

L’objectiu d’aquest decàleg és doble. En primer lloc, donar un cop de mà facilitant un conjunt de pistes que ajudaran a triar amb seny una joguina. Per acabar, aprofitar les festes per a reflexionar sobre el sentit del joc i les joguines durant el Nadal. Com es poden usar per a educar les persones més importants del món de l’avui, que seran les responsables de construir el món del demà.

T'ha agradat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...

22 Juliol, 2019
La Fundació Pere Tarrés preveu becar les activitats d’uns 4.500 infants durant el mes d’agost