Ecologia integral, el clam de la terra

El segon capítol de l'Instrumentum Laboris proposa una conversió ecològica integral que es preocupi per la terra amazònica i pels pobles indígenes que habiten en ella

El poble amazònic està més amenaçat que mai. Això es deu a dos fronts. El primer són els interessos econòmics mentre que d’altra banda el conservacionisme ecològic fa efecte en la selva amazònica. Ningú es preocupa pels pobles indígenes. Per això, el Papa en el segon capítol del seu nou document Instrumentum Laboris, proposa una conversió ecològica integral. Aquesta consisteix en unes polítiques que es preocupin pel medi ambient i les particularitats d’un lloc com l’Amazònia i així mateix protegir als seus pobles autòctons. “Fa falta integrar la justícia sobre el mitjà, escoltar el clam de la terra així com el del poble” explica el document del pròxim sínode.

Per arribar a aquesta ecologia integral s’han de resoldre conflictes latents amb les comunitats aborígens, les quals estan indefenses davant dels governs i indústries internacionals i també del seu propi país. L’aïllament voluntari, la migració, la urbanització, o la corrupció. Així com una salut i educació integral, són elements als quals el sínode vol fer front per a arribar a una conversió integral.

Aïllament voluntari

Els pobles aïllats són aquells que viuen al marge de la societat de forma voluntària, també anomenats “pobles lliures”. Aquests són vulnerables davant qualsevol amenaça de l’agroindústria, els narcos o les hidroelèctriques. Hi ha un major risc que els colons agredeixin a les dones. El 90% de les assassinades a regions indígenes són dones. A més, no es protegeixen els drets territorials indígenes. El Sant Pare suggereix protecció a aquests pobles i més informació.

La migració

Ens trobem davant de les regions amb més mobilitat. Molts dels pobles migren a les ciutats, això fa que aquestes no arribin a atendre tanta demanda el que suposa un risc enorme a un increment de persones sense sostre, abandonament escolar i com a conseqüència, tràfic de drogues i prostitució. El papa Francesc demana més comprensió, més serveis d’acolliment i un treball en equip.

La urbanització

“A mesura que augmenten el nombre de ciutats, disminueixen els habitants en regions rurals” explica l’Instrumentum Laboris. La urbanització afecta no només al trasllat espacial sinó a l’estil de vida. “Entre el setanta i el vuitanta per cent de la població està a les ciutats” afegeix el document. Així com passa amb la migració, amb major urbanització més pobresa més violència, més tràfic de drogues, una falta candent de serveis com l’educació i una falta de respostes del poder que es transforma en corrupció.

La corrupció

Hi ha dos tipus de corrupció al Brasil. La que està fora de la llei i la que està emparada en la legislació. Existeix tot el tipus de corrupció que experimenta el país i que repercuteix directament als pobles indígenes. Per a començar hi ha cada vegada més inversió en l’explotació de les riqueses. També una xarxa de corrupció vinculada al narcotràfic on els pobles amazònics són les principals víctimes. Una situació que acaba sent segons el document “un veritable flagel moral”. Per a això el Papa demana acompanyar al poble en les seves lluites.

Salut i educació integral

L’Amazònia sempre ha estat el pulmó del món. Ara mateix aquest pulmó sofreix greuges cada vegada majors. Amb la invasió de les indústries s’han creat noves malalties que afecten la salut dels biomes. No només això, sinó que el canvi en tots els nivells afecta la cultura i espiritualitat dels pobles que repercuteix en un mal de salut integral. Per això, la santa seu demana tornar a la medicina tradicional. “Cal crear noves estructures sanitàries d’Església accessibles a tots composada, en gran part, per medicina tradicional” explicaven.

Així mateix, l’educació que el sant Pare proposa és un intercanvi de valors, oberta a la interculturalitat; alliberada de la visió fragmentada amb una premissa màxima que és la solidaritat. A més, que compleixi amb el compromís per a la cura de la terra i amb els pobres. Per això, fa falta “una formació que respongui a una cultura adaptada a l’Amazones amb teologia indígena i ecoteología” demana el document.

Conversió integral

Es necessiten tots els suggeriments del papa Francesc per a arribar a aquesta conversió integral. Per a poder dur-ho a terme, l’Església ha de fer tres coses: desaprendre, aprendre i reaprendre. Desaprendre allò que danya a la casa comuna i als pobles. Aprendre a reconèixer-nos part del bioma i a cuidar-lo. Per tant, reaprendre a “entreteixir vincles que assumeixin totes les dimensions de la vida”. Finalment, la segona part de l’Instrumentum Laboris acaba. «S’han de recuperar els mites i actualitzar els ritus per a arribar a una conversió ecològica».

20 Setembre, 2019
La trobada de la basílica de la Sagrada Família reforça la cooperació entre els directors de comunicació de grans empreses amb seu a Catalunya i l’Església Arxidiocesana de Barcelona