‘Durero, mestre del Renaixement’, arriba a Barcelona

Els gravats més representatius de l’artista alemany es distribueixen en tres espais del centre de la ciutat: El Reial Cercle Artístic, la Catedral i el Museu Diocesà

Barcelona obre les portes a Durero, mestre del Renaixement, una completa exposició sobre l’artista alemany més important de la Història. L’obra d’Alberto Durero arriba a la capital catalana amb una ambiciosa proposta museogràfica. Des del 25 de gener fins al 26 de maig. Una exposició distribuïda simultàniament en tres de les institucions culturals més rellevants del centre de la ciutat, el Reial Cercle Artístic de Barcelona, la Catedral i el Museu Diocesà de Barcelona.

Durero, mestre del Renaixement recull una selecció dels gravats més representatius de l’artista. Des de les seves primeres obres anteriors a l’any 1500 fins al seu auge ja a principis del segle XVI. Així, posen en relleu el seu mestratge i la seva cerca constant de la bellesa absoluta. Entre les peces exposades, trobem títols emblemàtics com el Gran carro triomfal de Maximilià I, Melancolia I o El cavaller, la mort i el diable. L’exposició reuneix imatges de temàtiques variades: gravats religiosos (La Sagrada família amb tres llebres; Sant Jerònim al bosc i Sant Eustaqui); pintorescos (Porc monstruós de Landser); mitològics (Lluita entre Hèrcules i Caco); al·legòrics (Escut d’armes amb calavera); i retrats (Willibald Pirckeimer o El cardenal Albert de Brandenburg), entre d’altres.

Durero, testimoni del pas de l’edat mitjana al Renaixement

De fet, Durero va fer del gravat un art major a principis del segle XVI. Va influenciar, amb la seva obra gràfica, tot l’art europeu fins al dia d’avui. A més, la mostra estudia la rellevància del context polític, social i econòmic que va fer cèlebre a l’artista. En definitiva, ha acabat configurant l’Europa actual. La mostra posa l’accent en la influència dels banquers i prestadors alemanys. En les monarquies europees i en l’Església, és a dir, en la conformació de la política d’Europa i del Nou Món.

També es destaquen aspectes imprescindibles d’aquell moment. Com l’aparició de la impremta que va revolucionar, entre altres, la tècnica del gravat; el pes de la religió en totes les esferes. Així com la pugna entre catolicisme i protestantisme amb l’aparició de Luter. En suma, la mostra aborda la història del vell continent en el moment en què transitava del món medieval al Renaixement i l’important paper que en aquest moment, fa exactament 500 anys, va tenir la ciutat de Barcelona.

Durero, mestre del Renaixement està impulsada pel Reial Cercle Artístic en una gran aposta expositiva a dos anys de complir els 140 anys d’història. Amb aquesta exposició presenta un ferm projecte de futur. En aquest prevalen les seves arrels de promoció, estímul i suport d’activitats. Totes relacionades amb el món de l’art i la cultura. En totes les seves disciplines amb l’objectiu de convertir-se en un referent cultural internacional.

Durero i Barcelona

El 2019 es commemoren els 500 anys de la celebració del XIX Capítol de Toisó d’Or, convocat per l’Emperador Carles V a la Catedral de Barcelona, el que va suposar un dels esdeveniments de política europea més importants del moment i que va contribuir al coneixement internacional de la ciutat. El cor de la Catedral de Barcelona es va reformar amb aquest motiu per alguns dels artistes flamencs, alemanys i espanyols més importants de llavors. És una de les escasses catedrals que ha sabut mantenir-lo fins avui.

L’exposició Durero, mestre del Renaixement estableix un diàleg amb la ciutat de Barcelona, ja que reconeix la conservació feta del cor de la Catedral, malgrat les fites històriques i la necessitat d’espai per a la celebració de successius esdeveniments religiosos al llarg dels últims 500 anys.

500è aniversari de les exèquies de l’Emperador Maximilià

L’exposició coincideix també amb el 500è aniversari de les exèquies de l’Emperador Maximilià a la Catedral de Barcelona. Maximilià comptava amb la col·laboració de Durero, l’artista alemany més important del moment, per assegurar la difusió de la seva imatge i influència a través dels gravats. Per aquesta raó va disposar una renda vitalícia de 100 florins anuals per a l’artista. Igualment, és clau la influència que Durero ha exercit fins avui en dia en artistes locals de gran rellevància, com és el cas de Josep Maria Subirachs en la seva obra per la Sagrada Família, una porta de les quals fa referència expressa al famós gravat de Durero Malenconia I, present a l’exposició.

Per tot això, l’exposició recorda els llaços culturals de Durero entre Barcelona i l’actual Alemanya. Tot durant l’època de l’artista. Llaços que s’evidencien ara amb motiu de la mostra. Perquè aquesta compta amb la col·laboració del Museu Casa Durero de Nuremberg i el Museu Fugger i Welser d’Augsburg, a Alemanya.

Compra d’entrades

L’exposició podrà visitar-se des del 25 de gener fins al 26 de maig. Una entrada única que donarà accés als tres espais expositius durant els tres dies consecutius al seu primer ús. El preu general de les entrades serà de 10 euros (7,5 euros; preu tarifa reduïda i grups) i podran adquirir-se a la pàgina web o a les taquilles de les tres seus d’exhibició.

23 Maig, 2019
La Parròquia de Sant Agustí del Raval es tenyeix de vermell per celebrar la festivitat de la patrona dels impossibles amb el bisbe Antoni Vadell
22 Maig, 2019
El reportatge de cristians perseguits exposa la greu situació de la llibertat religiosa al món