Pàgina d'inici > Noticies > Càritas

Després de la tempesta, NO arriba la calma

Càritas Diocesana de Barcelona presenta la seva campanya de Corpus i aporta la memòria de 2015, on es constata que 23.913 persones han estat ateses per l’entitat gràcies als 320 projectes que ofereix

Càritas Diocesana de Barcelona ja ha presentat el balanç de l’acció social del 2015, i ho ha fet en la tradicional roda de premsa que l’entitat ofereix en la festivitat de Corpus (la col·lecta d’aquest diumenge anirà destinada a Càritas) i en què ha participat l’arquebisbe de Barcelona, Mons. Joan Josep Omella, i el director de Càritas Barcelona, Salvador Busquets. Segons aquesta memòria i gràcies als 320 projectes que l’entitat té distribuïts per tota la diòcesi, s’han atès 23.913 persones (un 2% més que el 2014) i 11.843 llars durant el 2015. Si fem un retrat robot, el perfil o rostre de la pobresa seria el d’una mare sola (37% dels casos), sense una llar digna (41%) i amb una situació de pobresa severa (el 64% dels atesos ja havien estat ajudats anteriorment). La nacionalitat, actualment, ja no caracteritza l’exclusió ja que un 47% d’usuaris són espanyols.

Davant d’aquestes dades, Càritas ha donat un total de 2.405.720 euros en diners per a les necessitats bàsiques de les famílies. Aquestes ajudes econòmiques, que provenen sobretot de fonts privades (79%) han servit per pagar habitatges i llars, aliments, sanitat i escoles. Tot i que a nivell macroeconòmic s’estiguin veient algunes millores, a peu de carrer aquest increment no s’evidencia: “No estem sortint encara de la crisi perquè aquesta recuperació econòmica no arriba a tots”, ha expressat l’arquebisbe de Barcelona.

El treball, el principal element d’exclusió

La feina és un dels punts clau per poder sortir de l’exclusió tot i que “tenir una feina ja no és garantia de sortir de la pobresa”, ha constatat Busquets. És per això que Càritas treballa aquesta mancança amb el projecte Feina amb Cor, un programa que realitza un acompanyament intensiu a les persones durant sis mesos per tal d’activar-les i apoderar-les perquè puguin ser capaces de nedar a mar obert per si soles. Els números d’aquest projecte –que es va iniciar al desembre del 2013- s’han presentat en l’informe Nedant a mar obert, que recull l’experiència i els bons resultats dels seus dos anys de vida.

De les 2.980 persones que han participat en el procés de Feina amb cor, un 51% (1.524 persones) han trobat feina, incloent-hi les que encara no havien acabat el programa. Si es tenen només en compte les persones que han acabat els sis mesos del programa, 2.381 persones, l’èxit encara és més alt: el 64% d’aquestes han trobat feina immediatament. Aquesta xifra puja al 71% després de tres mesos de finalització del programa. Aquestes dades són un missatge esperançador ja que demostren que no és cert que una part de les persones aturades (especialment aquelles amb més de 55 anys, molts anys a l’atur o sense estudis) estiguin desnonades de la vida laboral.

Tanmateix, en l’àmbit laboral, Càritas denuncia l’emergència de la figura del treballador o treballadora pobra, és a dir, persones que tot i tenir un sou, no poden arribar a final de mes i  demana una política d’ingressos mínims per part del govern.

Les persones ateses es mantenen

Juntament amb l’informe Nedant a mar obert, s’ha presentat la campanya per al Corpus que porta per títol “Després de la tempesta, no arriba la calma”. Tot i que alguns indicadors macroeconòmics indiquin un repunt en l’economia, el que queda d’aquests anys de crisi econòmica és una profunda crisi social. Per això Càritas és conscient que té per endavant un llarg camí per recórrer en què s’ha marcat quatre línies d’actuació prioritàries: el suport a les necessitats bàsiques, el suport a les famílies i els infants, la prevenció de l’exclusió social residencial i l’acció per l’ocupació. Però també s’hi afegeix un cinquè punt: l’ajuda a les persones refugiades, que en els cinc mesos d’aquest 2016 ha ascendit en 109 persones (a més de les 629 que ja atenia). “Abans, es donaven més accions puntuals però ara és necessària una ajuda més integral”, afirma el director de Càritas Diocesana de Barcelona.

Salvador Busquets ha avançat les dades d’aquests primers mesos del 2016: el nombre i el perfil de les persones ateses són similars als del mateix període de 2015. Una bona notícia que es contraposa amb la paralització de la llei 24/2015 per part del Tribunal Constitucional: “S’ha prioritzat l’ordenament competencial sense donar sortida als drets de les persones en vulnerabilitat”, ha denunciat Busquets. I és que Càritas Diocesana de Barcelona pretén posar per davant a les persones perquè, com bé diu Mons. Omella, “per a l’Església el més important no són els diners sinó els rostres, les persones”.