De la mort a la vida

La clau d’interpretació ha estat la creu de Crist, de la qual el papa Francesc ens deia el Divendres Sant que és “símbol de l’amor diví i de la injustícia humana, icona del suprem sacrifici per amor”

«Que pessimistes sou quan contempleu l’existència com si provinguéssim de la vida i caminéssim cap a la mort…» Una advertència com aquesta fa pensar que, certament per a molts, la concepció de la vida és també així de pessimista o fatalista. Una visió totalment contrària a la fe cristiana que, enfrontant-se a la mort, s’encamina cap a la Vida i sap bé que els seus passos reben la força de l’amor i el coratge de l’esperança. La resurrecció de Jesús ens ho confirma del tot i és el fonament de la nostra fe en Ell i en la Vida per sempre.

La clau d’interpretació ha estat la creu de Crist, de la qual el papa Francesc ens deia el Divendres Sant que és «símbol de l’amor diví i de la injustícia humana, icona del suprem sacrifici per amor i de l’extrem egoisme per niciesa, instrument de mort i via de resurrecció, signe d’obediència i emblema de traïció, patíbul de persecució i senyera de victòria». Una creu que avui segueix alçada i en ella molts germans i germanes nostres hi són clavats, assassinats, cremats vius, degollats i decapitats per les bàrbares espases i el silenci infame. I una llarga llista que descrivia amb tot detall, des dels delictes contra la casa de tots fins els qui profanen el nom de Déu i l’utilitzen per a justificar la seva inaudita violència. Jesús, patint la mort, l’ha vençuda ressuscitant.

A l’homilia del dia de Pasqua i en totes les que hi segueixen, centrem la pregària i la reflexió en la resposta que ens dóna Jesús ressuscitat quan ens parla al cor i ens fa mirar endavant obrint-nos al sentit de la vida. Jesús ressuscitat és el gran signe i, àdhuc sense merèixer-ho, ens en fa partícips. Primer els apòstols, després l’Església fonamentada en ells i, tot seguit, qualsevol persona que s’obre confiadament a l’acció de Déu i deixa que actuï en ella. Quin misteri tan gran de l’amor que ens té: ens fa deixar enrere la mort i ens mostra el camí cap a la vida. Ara, cinquanta dies de temps pasqual per contemplar-ho i viure-ho amb goig.

Sebastià Taltavull Anglada

Bisbe auxiliar de Barcelona

17 Maig, 2019
La germana teresiana guardonada per la seva trajectòria, aplicant el personalisme de Mounier vinculat amb Santa Teresa en totes les etapes de la seva vida