Pàgina d'inici > Noticies > Església de Barcelona > Joventut

Comunicat Multilateral dels Secretariats de la JOC

Durant la trobada anual de la Joventut Obrera Cristiana es manifesta la "precarietat vital en què estan instal·lades les i els joves, per consecuència del sistema capitalista i patriarcal"

En ocasió de la Multilateral, els Secretariats de la JOC (Joventut Obrera Cristiana) del sud d’Europa: Portugal, Itàlia, Espanya i Catalunya, ens hem reunit a Porto, Portugal, aquest mes de maig de 2018.  Durant aquests dies de trobada, hem compartit i reflexionat sobre “La militància cristiana com a vocació per a tota la vida” i “Som Acció Catòlica en relació amb d’altres moviments”.

La JOC manifestem la precarietat vital en la qual estem instal·lades les i els joves, a causa d’aquest sistema capitalista i patriarcal, que està impregnant les nostres vides marcades pel present immediat (ara i aquí), sense permetre’ns de tenir una mirada vers un futur on puguem desenvolupar-nos com a persones dignes.

Ens preocupa quins tipus de joves estem construint sobre la base del que la societat d’avui ofereix (competitivitat, individualisme, consumisme, etc.), en una situació precària, fràgil i que no permet de construir un projecte de vida continuat. Una de les causes que identifiquem és com el treball no dignifica el jove.

“Un jove treballador val més que tot l’or del món, perquè no és un esclau, ni una màquina ni un animal de càrrega sinó fill de Déu” (J. Cardijn). I davant aquesta realitat, ens preguntem: com acompanyem i hi donem resposta?

Com a joves, no tenim una estructura vital forta i vivim les diferents facetes de la nostra vida en compartiments separats, però aquesta fragilitat requereix una fe, que és la rel que fonamenta el nostre compromís militant. Hem descobert en l’estil de Jesús una militància per a tota la vida, sabent que això suposa un procés de creixement lent, adaptat per a cada militant i acompanyat gradualment. El projecte de la JOC, és una alternativa, perquè ofereix un equip, una comunitat, una formació i eines com la Revisió de la Vida Obrera, el Quadern de Vida, el Projecte Personal, la riquesa de posar-se en acció amb d’altres persones…, que fa madurar la responsabilitat i el protagonisme dels joves.

Estem convençuts, a més, que l’Evangeli és font de vida i d’inspiració per a les i els joves d’avui. I que la JOC és una finestra que ens permet relacionar-nos amb l’Esperit de Jesucrist, alliberant-nos de tota opressió en la qual vivim dia rere dia.

Anunciem, també, la necessitat i la urgència de posar al centre la persona i el seu desenvolupament integral per a poder sentir-nos cridades a ser col·laboradores del somni que Déu mare i pare té per a cadascú. On les i els joves tinguem una veu reconeguda i valorada tant a l’Església com en la societat civil.

Per tant, valorem molt el nostre ésser Església en els ambients, especialment en el món obrer, avançant sinodalment amb els altres moviments d’Acció Catòlica. Ens reconeixem en les quatre notes de l’Acció Catòlica (AC) com a obra de l’apostolat seglar en els ambients on es desenvolupa la vida dels laics responsables al costat del ministeri pastoral.

Per això, reivindiquem la urgent referència d’una Església missionera, que confiï en les i els joves, que ens eduqui en la corresponsabilitat i participació activa per a generar persones d’esperança que empenyin a infantar un món nou.

Ens sentim moviments cridats a ser Església en sortida, essent pont imprescindible entre el món obrer i l’Església. Per això, ens cal el reconeixement de la missió dels moviments d’AC i la seva ferma promoció  de part de la comunitat eclesial per acompanyar-nos en la missió evangelitzadora.

“És indispensable que l’Acció Catòlica sigui present a les presons, als hospitals, als carrers, als barris perifèrics, a les fàbriques… Si així no fos, seria una institució privilegiada que no diu res a ningú, ni tan sols a la pròpia Església.” Discurs del papa Francesc a la FIAC.

Per això, i sense perdre de vista la dinàmica de la preparació per al Sínode dels bisbes d’octubre del 2018, i partint de la realitat dels i de les joves amb qui estem en contacte, volem posar de relleu la vocació eterna i temporal com a militants obrers cristians amb un estil de vida inspirat en Jesús, com a opció alliberadora.

T'interessarà ...